Page 128 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 128

4.4. SABA MAKAMI

                  Saba makamı, çargâh perdesinde zirgüleli hicaz makamı dizisine dügâh perdesinde saba dörtlüsünün
               eklenmesiyle oluşan bir basit makamdır.
                  Durak: Dügâh perdesidir.
                  Seyri: Çıkıcıdır.
                  Dizi: Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz makamı dizisi+ dügâh perdesinde saba 4’lüsü



                  Tsm perde sistemine göre saba makamı dizisi

                                                 Hicaz beşlisi                                 œ 5    ˙



                &         (  œ 5 )      ˙        œ 4      œ        œ     ˙             œ 4


                                                                                 Hicaz dörtlüsü


                                                                                                                                                Bûselik Beşlisi

                  Thm perde sistemine göre saba makamı dizisi






                &        œ ( )    ˙         œ %       œ         ˙ '         œ         œ       œ       ˙








                  Güçlü: Çargâh perdesidir.
                  Yeden: Rast perdesidir.
                                                            ( )
                  Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde si      segâh ve re  (  )  hicaz perdesi; geleneksel Türk halk
                                       2
               müziğinde ise si bemol 2  (  )  ve re  (  )  nim hicaz perdesi kullanılır.
                  Seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, segâh, çargâh, hicaz, hüseyni, acem, eviç, gerdaniye, nim
               şehnaz, tiz segâh ve tiz çargâh.
                  Genişleme: Gerdaniye perdesinde hicaz dörtlüsü kullanılır.



                                                              Hicaz dörtlüsü


                                        (  œ )        ˙          œ 4       œ 5       ˙
                              &







                  Seyir:  Makamın  seyrine  dügâh  perdesinde  saba  dörtlüsü  gösterilerek  başlanır.  Burada  yapılan  tam                                  Bûselik Beşlisi
               kalışın ardından çargâh perdesinde hicaz beşlisi ile yarım kalış yapılır. Gerdaniye perdesinde hicaz dört-
               lüsü ile yapılan genişlemenin ardından dügâh perdesinde saba dörtlüsü ile karar verilerek makamın seyri
               tamamlanır.




                                                            126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133