Page 128 - THM TEORİ VE UYGULAMASI (ORTAK-TSM) 12
P. 128
4.4. SABA MAKAMI
Saba makamı, çargâh perdesinde zirgüleli hicaz makamı dizisine dügâh perdesinde saba dörtlüsünün
eklenmesiyle oluşan bir basit makamdır.
Durak: Dügâh perdesidir.
Seyri: Çıkıcıdır.
Dizi: Çargâh perdesinde zirgüleli hicaz makamı dizisi+ dügâh perdesinde saba 4’lüsü
Tsm perde sistemine göre saba makamı dizisi
Hicaz beşlisi œ 5 ˙
& ( œ 5 ) ˙ œ 4 œ œ ˙ œ 4
Hicaz dörtlüsü
Bûselik Beşlisi
Thm perde sistemine göre saba makamı dizisi
& œ ( ) ˙ œ % œ ˙ ' œ œ œ ˙
Güçlü: Çargâh perdesidir.
Yeden: Rast perdesidir.
( )
Donanım: Geleneksel Türk sanat müziğinde si segâh ve re ( ) hicaz perdesi; geleneksel Türk halk
2
müziğinde ise si bemol 2 ( ) ve re ( ) nim hicaz perdesi kullanılır.
Seslerin Türk müziğindeki adları: Dügâh, segâh, çargâh, hicaz, hüseyni, acem, eviç, gerdaniye, nim
şehnaz, tiz segâh ve tiz çargâh.
Genişleme: Gerdaniye perdesinde hicaz dörtlüsü kullanılır.
Hicaz dörtlüsü
( œ ) ˙ œ 4 œ 5 ˙
&
Seyir: Makamın seyrine dügâh perdesinde saba dörtlüsü gösterilerek başlanır. Burada yapılan tam Bûselik Beşlisi
kalışın ardından çargâh perdesinde hicaz beşlisi ile yarım kalış yapılır. Gerdaniye perdesinde hicaz dört-
lüsü ile yapılan genişlemenin ardından dügâh perdesinde saba dörtlüsü ile karar verilerek makamın seyri
tamamlanır.
126