Page 91 - TÜRK HALK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 91
MAKAMSAL MÜZİK-ll
4.3. Karcığar Makamı
Türk musikisinin on üç basit makamından biri olan karcığar makamının beş altı asırlık bir geçmişi
olduğu tahmin edilmektedir. Dizisi, dügâh perdesi üzerinde bir uşşak dörtlüsüne neva perdesinde bir
hicaz beşlisinin eklenmesinden meydana gelir.
Durağı: Dügâh
Güçlüsü: Neva (re)
Yeden: Rast (sol)
Seyri: Çıkıcı
Dizisi: Dügâhta uşşak dörtlüsü + nevada hicaz beşlisi (Görsel 4.6)
Donanım: Si için koma bemol
Seyir: Güçlü neva perdesinden seyre başlanır. Dizinin her iki tarafında karışık gezindikten sonra
güçlü üzerinde hicaz çeşnisi ile yarım karar yapılır. Genişleme kısmında da dolaşılarak karcığar
dizisiyle ya da beyati dizisiyle dügâhta tam karar yapılır.
Yerinde uşşak dörtlüsü Nevada hicaz beşlisi ˙
Yerinde Uşşak 4'lüsü
Nevada Hicaz 5'lisi
& w œ 5 œ ˙ œ 4 œ 8 œ
Yerinde Karcığar Makamı Dizisi
Görsel 4.6: Yerinde karcığar makamı dizisi
Uygulama 11: Aşağıda notası verilen 4/4’lük usuldeki karcığar makamı seyrini
a) bona yapınız.
b) solfej yapınız.
œ
œ œ œ
4 8 4 œ œ œ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . œ œ ˙
& 5 4 J œ œ ˙ ‰ J
œ
œ
4 8 œ œ œ . œ . œ 3 œ œ œœ ˙ œ œ œ œ 3 œ œ œ œ œ 3 œ ˙ œ œ œ œ
J
J
& 5 ‰
œ œ 3 œ œ
œ
4 8 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ
& 5 ‰ J œ ‰ œ œ œ œ œ
4 8 œ œ 3 œ œ œ œ œ œ œ 6 œ 6 œ œ 3 œ œ œ œ . œ œ
3
œ
œ
& 5 œ œ œ œ œ œ œ œ w
89
Yeter oldun fena bağında nalan Gülün rengine aldanma uçagör
Yürü bülbül yürü dost illerine Bu kesret merg-zarından geçegör
İdüp tavus-ı kudsilerle seyran Varup vahdet şarabından içegör
Yürü bülbül yürü dost illerine Yürü bülbül yürü dost illerine