Page 104 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 104
TERİMLER VE KAVRAMLAR SÖZLÜĞÜ
A
acemaşiran : Portede 2. çizgi ile 1. çizgi arasına yazılan natürel ‘fa’ notasının Türk müziğindeki
adı.
ayine : Ayna. Mir’ât. Kendisine tecelli ve aksedeni gösteren veya bildiren şey.
B
bais : Sebep olan.
bestenigâr : Klasik Türk müziğinin en eski birleşik makamlarından biri.
C-Ç
çargâh : 1. Türk müziğinde ‘do perdesi’ nin adı. 2. Bu perdede karar kılan makamın adı.
D
dik hisar : Türk müziğinde kullanılan bir komalık ‘mi bemol’ ya da sekiz komalık ‘re diyez’
perdesinin adı.
dügâh : Portede 2. aralıktaki ‘la’ notasının karşılığı.
E
ehlidil : Hâlden anlayan kimse.
eviç : Klasik Türk müziğinde bir çeşit birleşik makam.
F
figân : Ağlayıp sızlama, bağırıp çağırma.
G
gerdaniye : Türk müziğinde ince ‘sol’ notasını andıran perde ve bir makam adı.
güfte : Müzik eserlerinin yazılı metni, söz.
H
hanende : Şarkı söylemeyi meslek edinmiş kimse, şarkıcı.
hattat : El yazısı çok güzel olan sanatçı.
hicaz 1. : Klasik Türk müziğinde dügâh perdesinde karar kılan bir makam. 2. Klasik Türk
müziğinde ‘do diyez’ notasını andıran perde.
hûban : Güzeller, sevgililer.
I
ırak : Klasik Türk müziğinde aynı adla anılan ve kalın fa diyez notasını andıran perdedeki
makamlardan biri.
İ
ibtila : Belaya uğramak. Musibete düşmek. İyi veya kötü şeye düşkünlük, tiryakilik.
intisap : 1. Bağlanma. 2. Girme. 3. Kapılanma.
K
karar 1. : Türk müziğinde taksim yaparken ana makama dönüş. 2. Türk müziğinde eserin bitiş
sesi, makamın temel sesi.
kudüm : Mehter takımlarında ve tekkelerde kullanılmış olan, metal kâseli, küçük iki davuldan
oluşmuş usul vurma aracı.
kürdi 1. : Portede 3. çizgiye yazılan ‘si bemol’ notasının Türk müziğindeki adı. 2. Türk
müziğinde bir makam.
103