Page 58 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 12
P. 58

Okuma Metni



                                              BİR TERAPİ YÖNTEMİ; MÜZİK

                    Müzik, dünya üzerinde tüm toplumlarda var olan dil kadar kültürel ve evrensel bir yaratıcı
            sanat biçimidir. Buradaki evrensellikten kasıt, her tipte müziğin her yerde ve herkes tarafından anlaşı-
            labilir ve beğenilir olmasından ziyade müziğin dünya üzerinde her yerde var olması özelliğidir. Müzik,
            üretildiği kültüre yönelik baskın özellikler gösterir. Hepimiz kendi kültürümüze ait bir müzik parçasını
            diğerlerinden kolayca ayırt edebiliriz. İspanyol, Uzak Doğu, Hint müziğini ya da kovboy müziğini hemen
            tanırız. Hatta kendi kültürümüz içindeki farklı müzikleri de ayırt edebiliriz. Ege, Karadeniz müziğini,
            hemen kendine has ritimleri, şarkı söyleme tarzı, enstrümanlarıyla birbirinden ayırt edebiliriz. Müziğin
            kültürel yönü diğer bir deyişle bizde bıraktığı “tanıdık” etki terapi amacıyla kullanımda belki de en
            büyük önemle üzerinde durulması gereken faktördür.
                    Müzik günlük yaşantımızda, çok değişik amaçlarla kullanılmaktadır. Örneğin hareketlere ritim
            vermek amacıyla (mehter marşları, denizci heyamolaları, spor salonlarında kullanılan müzikler) gev-
            şeme, rahatlama ve stresi uzaklaştırma (uykuya dalma öncesi söylenen ninniler, meditasyon müzikleri,
            fon müzikleri vb.), belli bir görüşü empoze etmek, bir fikir doğrultusunda toplamak (reklam müzikleri,
            dinî ilahiler vb.), öğrenme amacıyla (alfabe şarkıları vb.) kullanılabilir. Bütün bunların yanı sıra stres
            ya da duygusal yüklerle başa çıkma, dikkat toplama, konsantrasyon, kendine dönüş ve söylenmemiş
            sözlerin ifade edilmesi amaçları için de uygun zemini oluşturmaktadır.
                    Bu kadar yaygın ve değişik amaçlarla kullanılmasına ve hayatımızda yer almasına rağmen müzi-
            ğin insanları hangi yollarla etkilediği sorusu ancak 1990’lı yılların sonlarında bilim çevreleri tarafından
            sorulmaya başlanmış ve yeni tetkik olanaklarının kullanılmasıyla müzikten etkilenen beyin bölgeleri
            birer birer ortaya konmaya başlanmıştır. Müziğin kalp hızı, kan basıncı gibi çeşitli fizyolojik paramet-
            reler üzerine etkilerini araştıran ve bildiren çalışmaların sayısı hatırı sayılır düzeydedir. Müzik terapi
            araştırmalarına dair 2000’i aşkın bilimsel makalenin yer aldığı dikkate alındığında ne yazık ki ülkemizde
            yapılmış veya bildirilmiş araştırmaların sayısı bir elin parmaklarını geçmemektedir.
                    Kendi  tarihimize  baktığımızda  müziğin  çeşitli  hastalıkların  tedavisinde  kullanımının  1400’lü
            yıllara uzanıyor olması da düşünüldüğünde bu durum üzücüdür. Türk müziğinin değişik makamlarının
            çeşitli hastalıkların tedavisinde kullanılabileceği görüşü ve yazılı kaynaklar, bu uygulamaların yapıldığı
            hastanelerden daha da eskiye dayanmaktadır. Temennimiz o dur ki diğer müzik türlerinin kullanımıyla
            yapılan araştırmalar Türk müziğiyle de yapılsın ve bu müziğin klinik etkinliği bilimsel olarak gösterilsin…

                                                                                        MAKAMDAN ŞİFAYA
                                                                   Levent Öztürk-Halil Erseven-M. Fadıl Atik
                                                                                Türkiye İş Bankası yayınları
                                                                                            2009 İstanbul
























                                        Görsel 2.4: Edirne II. Bayezid Darüşşifası




 TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI ESER UYGULAMALARI                 TÜRK MÜZİĞİ MAKAMLARI ESER UYGULAMALARI       57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63