Page 144 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 12
P. 144
6.1.4. Boş Tel Kullanarak I, II, III. Konumlarda Çift Ses Çalma
Viyola tekniğinde çift seslerin kullanılmasıyla enstrümanın müzikal ifade olanakları büyük öl-
çüde zenginleşmiş olur. Çift ses çalmaya başlayabilmek için öğrencinin tek seslerdeki entonasyon
problemlerinin çok büyük ölçüde azalmış olması gerekir.Temiz bir entonasyon, çift seslerin doğru
şekilde çalınabilmesi için en önemli faktördür. Çift ses çalışmalarına oldukça yavaş bir tempoda
başlanmalıdır. Bu noktada seslerin güçlü bir şekilde elde edilebilmesi için parmaklar tellere daha
yoğun bir basınçla yerleştirilmelidir. Yavaş tempoda tecrübe kazanıldıktan sonra tempo kademeli
olarak arttırılmalı, parmakların basıncı sol elin hızının olumsuz etkilenmemesi için orantılı olarak azal-
tılmalıdır. Parmak basıncının aşırıya kaçmadan çift ses notalarını rezonansa geçirebilecek oranda
olması özellikle konum geçişlerinde ve oktavlarda önemini hissettirir. Hiç kuskusuz iyi eğitilmiş bir
kulak çift seslerin entonasyonunda viyolacının en büyük yardımcısı olacaktır. Viyola mükemmel bir
şekilde akort edilmemiş ise çift seslerin temiz olması imkânsızlaşır. Burada tellerin durumu da çok
önemlidir. Bozuk tellerle çift ses çalışmak entonasyon tekniğine hiç çalışmamak kadar zarar verece-
ği için tellerin durumunu kontrol etmek, yayın kılları eskimişse değiştirmek gerekir.
Boş tel kullanarak çift ses çalarken üretilen seslere dikkat etmek gerekir. Bu noktada basılı
olan parmağın entonasyonu, boş tele göre ayarlanmalıdır. Bu doğrultuda etüt veya eser çalınırken
çift ses kullanılan notalarda seslerin doğruluğu müziksel işitme yeteneği ile kontrol edilmelidir. Aralık
bilgisine hâkim olarak yapılacak tekrarlarla çift ses çalma daha nitelikli hâle getirilecektir.
ETUDE
Ders İçi Çalışma No. 271
ETUDE Maia Bang
No. 271
I, II ve III. konumda boş tel kullanarak çift ses çalma alıştırmalarını yeterli müzikal olgunluğa
ETUDE
˙
˙
ulaşıncaya kadar tekrar ediniz.
B 4 ˙ ˙ ˙ No. 271 ˙ ˙ ˙ Maia Bang
ETUDE
˙
4
˙
˙
˙
ETUDE
ETUDE
B 4 ˙ ˙ ˙ No. 271 ˙ ˙ ˙ Maia Bang
No. 271
˙
4
˙
˙ ˙
˙
˙
˙
˙
Maia Bang
B 4 ˙ ˙ ˙ ˙ No. 271 ˙ ˙ ˙ ˙ Maia Bang
˙
4
˙ ˙
˙
˙
Maia Bang
˙
4 ˙
4
˙
˙
4 B 4 ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ #
˙
4 ˙
4
˙
˙
˙ w
˙
4 B B 4 ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
˙
˙
˙
w
4B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w #
˙ ˙ ˙ ˙ ˙ #
˙
w
4 B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
4 ˙ ˙ ˙ ˙ w #
˙
˙
˙
w
8 4B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙ #
˙˙
˙ ˙ ˙
B ˙ # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙ #
˙
w
˙
˙ ˙
˙ ˙
˙˙
8 B B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
# ˙ ˙
8B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
˙
˙
# ˙ ˙ ˙
˙
˙
8 B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
8 # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
˙
B ˙
˙
˙
˙
˙
˙
11 8 # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
B # # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
˙
B ˙
11 B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w b
# ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
11 B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w b
˙
w
˙
11 B # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w b
˙
11 # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
w
˙ ˙
11 #
˙
w
˙
15 B # ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w b b
˙
˙ ˙
˙
˙
w
˙
B
˙
B
15 B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ b
15 B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
˙
˙
˙
15 B ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
b
˙
15 ˙ ˙
15 B ˙
˙
˙
18 b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙
˙
˙
B ˙ ˙
˙
18 B b b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
˙
18 B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w ˙
w
˙
18 B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
w
18 ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
18 B ˙ ˙ ˙ ˙
˙
b
˙
w
B b 6. ÜNİTE ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
w
142 ˙ ˙
B b ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
˙
˙
˙
w
˙
˙
˙
˙ ˙
˙ ˙ ˙ ˙ ˙ w
©
©
©
©
©
©