Page 167 - ÇALGI EĞİTİMİ | VİYOLA 12
P. 167
6. 2.
Ünite
Konu
UYGULAMA SERGİLEME DAĞARCIĞI II BATI MÜZİĞİ
6.2. KLASİK
6.2.1. Klasik Batı Müziği Türleri
Klasik Batı müziğinde arya, ballad, chacone, çeşitleme, divertimento, etüt, fantasia-fantezi, füg, im-
promptu, intermezzo, invention, kantata, konçerto, menüet, opera, oratoryo, pasakalya, prelüd, rapsodi,
requiem, ricercare, romans, rondo, scherzo, senfoni, sonat, süit, toccata, uvertür gibi çalma ve söyleme
teknikleri vardır.
Arya: Operalarda solistlerden birinin orkestra eşliğinde söylediği genellikle kendi içinde bütünlüğü
olan parçadır.
Ballad: Piyano ya da orkestra eşliğinde ses parçasıdır.
Chacone (Şakon): Üç vuruşlu ağır bir İspanyol dansıdır.
Çeşitleme/ Variation(varyasyon): Eserin aslını bozmadan ona yeni görünüşler vermek demektir.
Divertimento: Beş, altı, kimi zaman daha fazla parçadan meydana gelen çalgısal bir süittir.
Etüt: Yüksek bir yöntem sağlayıcı çalışmadır.
Fantasia-Fantezi: Belirli bir kuruluş biçimi olmayan bağımsız bir beste türüdür.
Füg: Bir temanın mutlak kurallarla, benzetme yoluyla geliştirilmesidir, çok sesli bir beste yöntemidir.
İmpromptu: Doğaçlama çalınıyormuş gibi bir niteliği olan çalgısal bir parçadır.
İntermezzo: Opera ve operetlerde perde aralarında seyirciyi oyalamak amacıyla serbest bir biçimde
yazılmış ara müziği.
İnvention (Envansiyon): Kısa bir çeşit etüt. Bach’ın iki ve üç sesli inventionları kanon ve çevirme kont-
rapunt yazısının önde geldiği çok sesli parçalardır.
Kantata: Birkaç bölümlü şarkılı bir sahne eseridir.
Konçerto: Ses konçertosu, concerto grosso, solo çalgılı konçerto gibi çeşitleri vardır. Ses konçertosunun
dışındakiler çalgısal müzik anlamına gelir.
Menuet (Menüe): Eski bir Fransız dansıdır.
Opera: Sözlerinin tümü ya da çoğu şarkı biçiminde ve orkestra eşliğinde söylenen müzikli tiyatro oyu-
nudur.
Oratoryo: Genel olarak çok kişili ve birkaç bölümlü şarkılı bir sahne eseridir.
Pasakalya: İspanyol kaynaklı üç vuruşlu eski bir danstır.
Prelüd: Çalgı müziği türüdür. Başka parçaların başında onlara giriş olarak kullanılan bir parçadır.
Rapsodi: Halk ezgileri üzerine kurulmuş çalgısal bir parçadır.
Requiem (Rekuem): Cenaze töreni için yazılmış ölüm duası, kilise müziğidir.
Ricercare (Riçırkare): Oldukça özgür kuruluşlu çalgısal bir parçadır.
Romans: Romantik öncesi ve Romantik Dönem’de yaygın olan, duygusal nitelikte bir sevgi şarkısıdır.
Rondo: Ana motifin birçok kez yinelenmesiyle oluşturulan bir beste türüdür.
Scherzo (Şkertzo): Menuet benzer iki ayrı parçalı, üç vuruşlu, genel olarak daha hızlı müziklerdir.
Senfoni: Genellikle geniş tutulmuş birkaç bölümü olan ve senfonik orkestranın bütün ya da bir bölü-
münün kullanılarak yazıldığı eserdir.
Sonat: Çok bölümlü, genellikle oldukça geliştirilmiş, bir-iki çalgı için yazılmış çalgısal bir eserdir.
Süit: Değişik etkide ama aynı tonda ve çoğu aynı biçimde dans parçalarının birbiri ardına dizilmesine
denir.
Toccata (Tokkata): Prelüd ya da fantasia gibi tam çalgısal bir parçadır. Özellikle klavyeli çalgılara öz-
güdür.
Uvertür: Operaların, oratoryoların ve bazı süitlerin genellikle orkestra için düzenlenmiş açılış parçasıdır.
166