Page 38 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 38
2 Bağlama Çalmada Temel Davranışlar
Bilgi Notu
Türk halk müziğinde bağlama eserlerinin yazımında kullanılan genel veya geleneksel
tezene vuruş işaretleri Tablo 2.1'de verilmiştir. Fakat bağlama üzerine yazılmış bazı metot
ve kaynaklarda bu işaretler, Batı müziğinde yaylı çalgılarda kullanılan yay çekme işaretleriyle
gösterilmiştir. Bu işaretler, iterek ( V ) ve çekerek ( ) işaretleridir. Bağlamada tezenenin,
tezene elinin bileği yardımıyla yukarıdan aşağı ve aşağıdan yukarı doğru hareket ettirilmesi
söz konusu olduğu için tezene vuruş işaretleri Tablo 2.1'deki gibi olmalıdır. Bunun dışında
yine bazı metotlarda ve kaynaklarda nota yazımında anahtar olarak “sol anahtarı” yerine
porteye göre “ikinci çizgi do anahtarı” kullanıldığı görülmektedir. Bu anahtarın kullanılması,
bağlamanın tel gruplarının isimlendirilmesinde değişikliğe yol açmaktadır. İkinci çizgi do
anahtarına göre bağlamanın alt tel grubu olan birinci tel grubu boş tel “re” sesi, orta tel
grubu olan ikinci tel grubu “sol” sesi, üst tel grubu olan üçüncü tel grubu da “do” sesi olarak
değişiklik gösterir.
Bağlamada klavye eli parmak numaraları ve tel numaraları Görsel 2.6'da verilmiştir.
2 Tel Numaraları
1 3
4 Üst tel
5 Orta tel
Alt tel
Görsel 2.6: Parmak ve tel numaraları
Bağlama eğitimi nota yazımında tezene vuruşlarının, parmak ve tel numaralarının ve ayrıca
pozisyon işaretlerinin küçük bir ezgi üzerinde gösterimi aşağıdaki şemada verilmiştir. Tezene
vuruşları notanın üstüne, tel numaraları tezene vuruşlarının üzerine, parmak numaraları notanın
altına yazılır. Pozisyon işareti, geçilen ölçünün başına yazılarak belirtilir.
Pozisyon
numarası
Tel
numaraları
Tezene
vuruşları
Parmak
numaraları
36