Page 33 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 33
Bağlama Çalmada Temel Davranışlar 2
2.2. Tezene ve Klavye Ellerinin Konumu
Bağlamada doğru duruş ve oturuş gerçekleştirildikten sonra tezene elinin ve klavye (sap) elinin
bağlama üzerinde doğru konumlandırılması, kişinin çalgıdaki beceri ve hâkimiyetini güçlendirir.
Bağlama, genel olarak kişinin fiziksel yapısını göz önünde bulundurarak, tezene, bağlamanın
boğaz diye tabir edilen tekne ile klavyenin birleştiği yerle alt eşiğin orta noktasına gelecek şekilde
konumlandırılmalıdır. Tezene eli, bağlamada bulunan tel gruplarına hâkim olacak şekilde teller
doğrultusunda tutulmalıdır. Tezenenin, tel boylarının üstünde ya da altında kalması tezene
kullanımını sınırlayacaktır. Tezene bileğinin bütün tel grupları arasında rahat hareket etmesi
için bu konumlandırma önemlidir. Yanlış konumlandırmalarda tezene el bileğinin rahat hareketi,
yerini koldan harekete bırakacağından tezene bileği istenilen nitelikte işlev görmeyecektir. Bu
durum tezene elinde kasılmalara, bilek hareketlerinde güçlüklere ve fiziksel rahatsızlıklara
yol açacaktır. Bağlama çalarken görülebilecek nüanslarda bu konum değiştirilebilmektedir.
Tezenenin boğaz bölgesinde ya da eşiğe yakın bölgede çalınması ses ve tını açısından değişik
nüansların ortaya çıkmasını sağlar. Klavye (sap) eli, avuç içi yapıştırılmadan, başparmak ve işaret
parmağının boşluğuna yerleştirilmeli, parmaklar açık ve rahat pozisyonda bulunmalıdır. Klavye
(sap) eli, klavyeyi sıkmadan, rahat bir şekilde klavye üzerinde kolayca hareket ettirilebilecek
şekilde tutulmalıdır. Tezene ve klavye elinin doğru şekilde konumlandırılması aşağıdaki görselde
gösterilmiştir (Görsel 2.2).
Görsel 2.2: Tezene ve klavye ellerinin konumu
Etkinlik 1
Günlük çalgı çalışmasına başlamadan önce yapılması gerekenleri aşağıdaki boş bırakılan
yere yazınız.
...............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
31