Page 30 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 30

2               Bağlama Çalmada Temel Davranışlar




                                                                          Bahçede dut iken bilmezdin sazı
                                                                         Bülbül konar mıydı dalına bazı
                                                                        Hangi kuştan aldın sen bu avazı
                                                                        Söyle doğrusunu gel inkâr etme
                                                                                     Âşık Veysel Şatıroğlu
                    2. BAĞLAMA ÇALMADA
                     TEMEL DAVRANIŞLAR



                                                                       Değerlerimizden
                                     Üniteye Hazırlık

                   1. Bağlama sanatçılarını, bağlama çaldıkları esnadaki duruş ve oturuşlarına dikkat ederek
                      gözlemleyiniz. Sanatçıların duruş ve davranışlarında gördüğünüz özellikleri belirtiniz.
                   2. Çalgı eğitiminde duruş ve oturuş kuralları sizce niçin vardır? Açıklayınız.
                   3. Çalgı eğitiminde temel davranışların neler olabileceği hakkında bilgi edinerek öğrendiğiniz
                      bilgileri farklı çalgı eğitimi alan arkadaşlarınızla paylaşınız.
                   4. Enstrüman çalarken yanlış duruş ve oturuşun kişide oluşturabileceği olumsuz durumlar
                      hakkında bilgi toplayınız. Bu bilgileri okulunuzun panosunda sergileyiniz.



                 2.1. Doğru Duruş ve Oturuş Kuralları

                     Bütün  çalgıların  çalma  pozisyonları,  insanın  doğal  oturuş  ya  da  duruş  pozisyonuna  göre
                 geliştirilmiştir.  Bu  yüzden  çalgıda  duruş,  tutuş  pozisyonları;  kol,  el  ve  parmak  kullanımı  insan
                 vücudunun doğal yapısına uygunluk taşımalıdır. Çalgıyı çalan kişinin bireysel farklılıkları ve doğal
                 yapısı da göz önünde bulundurulmalıdır. Söz konusu pozisyonların dışında çalgıyı icra esnasında
                 vücutta değişiklikler olacağı için bu durum önce tekniğin bozulmasına ve dolayısıyla çalgıdan
                 çıkarılacak  sesin  kalitesinin  olumsuz  yönde  etkilenmesine  sebep  olacaktır.  Bağlamada  duruş
                 ve  oturuş  biçimi  kişinin  fiziksel  özelliklerine  göre  yapılmalıdır.  Vücudun  rahatlığını  sağlayacak
                 bir şekilde dik pozisyonda oturulup el ve kol hareketlerinin rahat yapılabileceği bir duruş ortaya
                 konmalıdır. Çalgı eğitimi zorlu ve uzun bir süreci kapsadığından bu süreç içerisinde çalgı çalmanın
                 gerçekleşmesi için bazı becerilerin kazanılarak sistematik hâle getirilmesi gerekir. Çalgının nefesli,
                 yaylı ya da telli olmasına göre içinde farklı teknikler ve özellikler barındıran bu eğitimin temelinde
                 çalgının doğru tutuş ve duruş pozisyonu vardır. Temel anlamda doğru duruşu ve oturuşu sağlama,
                 el,  kol  ve  parmak  tutuşunda  doğru  pozisyona  sahip  olma  çalgıdan  çıkarılacak  tınının  kaliteli
                 olmasını, seslerin doğru ve temiz çıkmasını sağlayacaktır. Çalgı hâkimiyeti, çalgı çalmada önemli
                 bir unsurdur. Çalgının gerektirdiği temel tekniklerin, doğru beceri ve tutumların çok iyi bilinmesi
                 ve uygulanması için çalınacak çalgının doğru tutuş ve oturuş pozisyonunun sağlanması gerekir.
                     Öğrencinin  çalgıyla  uzun  saatler  boyunca  çalışması,  bu  süreçte  çalgıyla  gereken  uygun
                 duruşa,  doğru  oturuş  ve  duruş  pozisyonuna  sahip  olması  zorunludur.  Bu  temel  davranışların
                 kazandırılması ve alışkanlık hâline getirilmesi, öğrencinin çaldığı çalgıda daha hızlı ilerlemesini
                 sağlayacaktır. Çalgı çalmaya başlamadan önce ısınma, egzersiz ve etüt çalışmaları, çalgıya özgü
                 doğru duruş ve tutuşun sağlanması, konum ve parmakların esneklik kazanması çalgıyı çalmayı
                 kolaylaştıracak davranışlardır.





                    28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35