Page 29 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA | 9
P. 29

2                 Bağlama Çalmada Temel Davranışlar




                                                                        Bahçede dut iken bilmezdin sazı
                                                                       Bülbül konar mıydı dalına bazı
                                                                      Hangi kuştan aldın sen bu avazı
                                                                      Söyle doğrusunu gel inkâr etme
                                                                                            Âşık Veysel Şatıroğlu
                  2. BAĞLAMA ÇALMADA
                   TEMEL DAVRANIŞLAR



                                                                      Değerlerimizden
                                   Üniteye Hazırlık

                  1.  Bağlama sanatçılarını, bağlama çaldıkları esnadaki duruş ve oturuşlarına dikkat ederek
                    gözlemleyiniz. Sanatçıların duruş ve davranışlarında gördüğünüz özellikleri belirtiniz.
                  2.  Çalgı eğitiminde duruş ve oturuş kuralları sizce niçin vardır? Açıklayınız.
                  3.  Çalgı eğitiminde temel davranışların neler olabileceği hakkında bilgi edinerek öğrendiğiniz
                    bilgileri farklı çalgı eğitimi alan arkadaşlarınızla paylaşınız.
                  4.  Enstrüman çalarken yanlış duruş ve oturuşun kişide oluşturabileceği olumsuz durumlar
                    hakkında bilgi toplayınız. Bu bilgileri okulunuzun panosunda sergileyiniz.



               2.1. Doğru Duruş ve Oturuş Kuralları

                   Bütün  çalgıların  çalma  pozisyonları,  insanın  doğal  oturuş  ya  da  duruş  pozisyonuna  göre
               geliştirilmiştir.  Bu  yüzden  çalgıda  duruş,  tutuş  pozisyonları;  kol,  el  ve  parmak  kullanımı  insan
               vücudunun doğal yapısına uygunluk taşımalıdır. Çalgıyı çalan kişinin bireysel farklılıkları ve doğal
               yapısı da göz önünde bulundurulmalıdır. Söz konusu pozisyonların dışında çalgıyı icra esnasında
               vücutta değişiklikler olacağı için bu durum önce tekniğin bozulmasına ve dolayısıyla çalgıdan
               çıkarılacak  sesin  kalitesinin  olumsuz  yönde  etkilenmesine  sebep  olacaktır.  Bağlamada  duruş
               ve  oturuş  biçimi  kişinin  fiziksel  özelliklerine  göre  yapılmalıdır.  Vücudun  rahatlığını  sağlayacak
               bir şekilde dik pozisyonda oturulup el ve kol hareketlerinin rahat yapılabileceği bir duruş ortaya
               konmalıdır. Çalgı eğitimi zorlu ve uzun bir süreci kapsadığından bu süreç içerisinde çalgı çalmanın
               gerçekleşmesi için bazı becerilerin kazanılarak sistematik hâle getirilmesi gerekir. Çalgının nefesli,
               yaylı ya da telli olmasına göre içinde farklı teknikler ve özellikler barındıran bu eğitimin temelinde
               çalgının doğru tutuş ve duruş pozisyonu vardır. Temel anlamda doğru duruşu ve oturuşu sağlama,
               el,  kol  ve  parmak  tutuşunda  doğru  pozisyona  sahip  olma  çalgıdan  çıkarılacak  tınının  kaliteli
               olmasını, seslerin doğru ve temiz çıkmasını sağlayacaktır. Çalgı hâkimiyeti, çalgı çalmada önemli
               bir unsurdur. Çalgının gerektirdiği temel tekniklerin, doğru beceri ve tutumların çok iyi bilinmesi
               ve uygulanması için çalınacak çalgının doğru tutuş ve oturuş pozisyonunun sağlanması gerekir.

                   Öğrencinin  çalgıyla  uzun  saatler  boyunca  çalışması,  bu  süreçte  çalgıyla  gereken  uygun
               duruşa,  doğru  oturuş  ve  duruş  pozisyonuna  sahip  olması  zorunludur.  Bu  temel  davranışların
               kazandırılması ve alışkanlık hâline getirilmesi, öğrencinin çaldığı çalgıda daha hızlı ilerlemesini
               sağlayacaktır. Çalgı çalmaya başlamadan önce ısınma, egzersiz ve etüt çalışmaları, çalgıya özgü
               doğru duruş ve tutuşun sağlanması, konum ve parmakların esneklik kazanması çalgıyı çalmayı
               kolaylaştıracak davranışlardır.





                  28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34