Page 24 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 24

1                   Bağlamanın Tarihsel Gelişimi




                  •  Bağlamaya Uygulanan Akortlar ve Bu Akortların Piyanoya Göre Duyumları

                    Bağlamada kullanılan akort sistemleri kullanılacak olan ses ya da ses topluluklarına göre yapılır.
                 Ses genişliğine göre yapılan akort sistemi, Türk halk müziğindeki notaya alma sisteminden dolayı
                 Batı müziğindeki ses sistemine göre adlandırmada ve duyumda değişiklik gösterir. Ayrıca bağlamaya
                 uygulanacak akort sistemine göre de çalgının tel gruplarının isimlerinde değişiklikler olmaktadır.
                 Örneğin kullanılan düzenlerden biri olan bağlama düzeni akort sistemine göre bağlamanın alt teli
                 “re”, orta teli “sol”, üst teli ise “la” sesi olarak adlandırılır. Bağlamanın kullanılacağı ses ya da ses
                 topluluğunun ses genişliğinin belirlenmesiyle bu akort sistemi çalgıya uygulanır.


                     Örneğin  “do”  sesine  uygun  bir  ses  ya  da  sesler  topluluğuna  göre  akort  sistemi  çalgıya
                 uygulanırsa bu sistemin bağlama üzerindeki duyumu ile piyanoya göre duyumu aşağıdaki gibi
                 olacaktır.
                                                         Yazılışına Göre

                                       Alt tel                Orta tel                  Üst tel




                                                   Piyanoya Göre Duyumu










                                      Bilgi Notu


                      Bağlamada kullanılan teller tarihte atkılı veya bağırsaktan yapılmışken birtakım değişim
                   ve gelişmelerle birlikte bu teller yerini madenî tellere bırakmıştır.
                      Türk halk müziğinde bağlama çalgısının nota yazım sisteminde bağlamada bulunan
                   tel grupları porte üzerinde alt tel 4. çizgi (5. oktav) re, orta tel 2. çizgi (4. oktav) sol ve
                   üst tel 2. aralık (4. oktav) la olarak gösterilmektedir. Alt ve üst tel grubuna “sırma tel” ya da
                   “bam teli” denilen tellerin eklenmesiyle ses karakteri değişim göstermiştir. Bu sırma teller,
                   normal madenî tellerin üzerine sırmaların sarılmasıyla bas ses elde edilmesini sağlamıştır.
                   Bundan dolayı sırma tel bağlanan tel gruplarının çalınması esnasında duyumda çelik tel ve
                   sırma tel arasında oktav farklılığı ortaya çıkmaktadır. Bu tellerin porte üzerindeki gösterimi
                   aşağıdaki  gibi  olması  gerekirken,  literatürde  geleneksel  nota  yazımında  kullanılan  şekli
                   geçerlilik kazanmıştır.
                                                        Duyulan Sesler




                                                   Geleneksel Nota Sistemi











                    22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29