Page 20 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA | 9
P. 20

Bağlamanın Tarihsel Gelişimi      1




             •  Bağlamanın Bölümlerinin Geleneksel Adlandırmaları

                 Bağlama bölümlerinden sap boyu, boğaz denilen tekne ile sapın birleştiği yerden burguların
            olduğu  yere  kadar  giden  bölüme  denir. Anadolu’da  bazı  yörelerde  bağlamanın  insan  figürüne
            benzetilmesinden  dolayı  bölüm  adlandırmaları  halk  arasında  değişiklik  gösterebilmektedir.
            Bağlamanın tekne bölümüne “gövde”, kapak bölümüne “döş” ya da “göğüs”, sap bölümüne “kol”,
            burgu bölümüne ise “kulak” denilmesi buna örnek gösterilebilir.




                                  Bilgi Notu

               Bağlamanın yapısı, malzeme türü ve nasıl bir değişim sürecinden geçtiği konusunda birçok
               araştırma yapılmıştır. Bağlamada bulunan perdelerin geçmişten günümüze kadar yaşadığı
               değişimler de bu araştırmalar içinde yerini almıştır. Türk halk müziğinin temelini oluşturan
               oluşturan âşıklık geleneğinde bağlamada bulunan perdelere gerek perde bağlanış yapıları
               gerekse perdelerin bağlama klavyesi üzerindeki yerleri itibarıyla farklı isimler verilmiştir.
               Günümüzde bağlamadaki perde adları, müzik dilinde "la, si, do" olarak söylenirken, halk
               müziği  geleneği  içinde  özellikle  bazı  yörelerde  tasavvufi  adlandırmalar  da  görülmüştür.
               Daha çok Azerbaycan sazlarında görülen “sağır perde, baş perde, ayak perde, divani perde,
               şah perde” gibi perde adlandırmalarının Anadolu'nun kimi bölgelerinde de yaygın olduğu
               bilinmektedir. Âşıklık geleneğinde daha sık karşılaşılan bu adlandırmalar günümüze gelindikçe
               yerini müzik dilindeki kullanımlarına bırakmıştır.









                                     Etkinlik 3


               Aşağıda verilen görsellerin altına bağlamanın hangi bölümü olduğunu yazınız.

























                   ........................  ........................  ........................  ........................







                                                                                                     19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25