Page 17 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 17

Bağlamanın Tarihsel Gelişimi         1




                                     Etkinlik 1

                Aşağıdaki soruları cevaplayınız.

                1. Bağlamanın halk arasındaki isimleri nelerdir? Yazınız.
                ................................................................................................................................................
                ................................................................................................................................................

                2. Saz ve çalgı arasındaki farklar nelerdir? Yazınız.
                ................................................................................................................................................
                ................................................................................................................................................


               • Türk Halk Müziğinde Bağlamanın Yeri

                  Bağlamanın tarihsel olarak kopuz çalgısından geldiğiyle ilgili çok sayıda bilimsel araştırma
              vardır. Kopuz, Orta Asya'ya özgü Türk kültürü ve duygusunu kendisinde toplayarak hem yaşadığı
              coğrafyanın sembolü olmuş hem de farklı coğrafyalar arasında köprü kuran sosyal ve birleştirici
              bir unsur hâline gelmiştir. Türkçe yazılı kaynaklar, Türk sazının sadece kopuz adıyla anılmadığını,
              geniş bir adlandırma çeşitliliğine sahip olduğunu ortaya koymaktadır.
                   Türk kültür tarihine bakıldığında Orta Asya’da kopuz şeklinde adlandırılan sazla Anadolu’da
              bulunan  sazların  yapısal  olarak  birbirlerine  çok  benzedikleri  saptanmıştır.  Her  iki  coğrafyadaki
              sazların da telli saz olmaları, tellerinin atkılı ya da bağırsaktan yapılması, parmakla çalınması, tekne
              ve sap boylarının benzerlikleri aynı kültürün ürünü olduklarının birer göstergesidir. Kopuz, tarih
              boyunca yaylı çalgı şeklinde görülmekle birlikte bazı bölgelerde mızraplı çalgı olarak da karşımıza
              çıkmıştır  (Görsel  1.2).    Ayrıca  kullanıldığı  akort    sistemine;  başka  bir  deyişle  çekildiği  düzen
              isimlerine göre baz, bağlama bozuk ya da kara düzen gibi adlandırılan sazlar da bulunmaktadır.
              Bu sazlar aynı zamanda kullanılan tel sayısına göre dutar, setar gibi isimlerle anılmıştır. Bağlama,
              Anadolu'da  Türk  halk  müziğinin  adından  en  çok  söz  edilen  başlıca  çalgılarındandır.  Tarihsel
              gelişimine göre bağlama çalgısı kendisine benzerlik gösteren diğer çalgılardan perde, düzen ve
              fiziksel boyut bakımından farklılaşırken, günümüze geldikçe sanayileşme ve kültürel dönüşümlerle
              birlikte gerek fiziksel gerekse çalma teknikleri açısından birçok değişime uğramıştır. Bu çalgının
              tellerinin yapım maddesi ve sayılarının farklılaşması, perde sayısının değişmesi, parmakla ya da
              elle çalma tekniği yerine tezeneli çalma tekniğinin gelişmesi bu değişime örnek olarak verilebilir.
                   Bağlama, kopuzun Anadolu'daki devamı olarak bilinse de tarihsel süreçte ortaya çıkan bazı
              kaynaklar bağlamayla kopuzun bu bölgede aynı zamanda görüldüğünden bahsetmektedir. Âşıklık
              geleneğinden gelen gezgin ozanların kültürel alışverişi sağlamalarıyla göçebe kültürden yerleşik
              kültüre geçiş sürecine kadar Orta Asya ve Anadolu kültürleri birbirlerine benzer karakterler göstermiştir.
              Bazı görüşlere göre bağlama çalgısının akort sistemine (düzenine) göre adlandırıldığı söylense de
              bu konuda farklı değerlendirmeler bulunmaktadır. Sapına bağlanan perdelerden, eskiden deri olan
              göğüs yerine ağaç kapak bağlanmasından ya da âşıkların meclis toplantılarında sözü bağlama
              anlamında atışma veya meclisi sonlandırma anlamlarından yola çıkılarak oluşturulan bu görüşler
              çeşitlilik göstermektedir.







                                                 Görsel 1.2: Kopuz çeşitleri



                                                                                                       15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22