Page 21 - ÇALGI EĞİTİMİ BAĞLAMA 9
P. 21

Bağlamanın Tarihsel Gelişimi      1




               •  Bağlamanın Bölümlerinin Geleneksel Adlandırmaları

                   Bağlama bölümlerinden sap boyu, boğaz denilen tekne ile sapın birleştiği yerden burguların
              olduğu  yere  kadar  giden  bölüme  denir. Anadolu’da  bazı  yörelerde  bağlamanın  insan  figürüne
              benzetilmesinden  dolayı  bölüm  adlandırmaları  halk  arasında  değişiklik  gösterebilmektedir.
              Bağlamanın tekne bölümüne “gövde”, kapak bölümüne “döş” ya da “göğüs”, sap bölümüne “kol”,
              burgu bölümüne ise “kulak” denilmesi buna örnek gösterilebilir.




                                    Bilgi Notu

                 Bağlamanın yapısı, malzeme türü ve nasıl bir değişim sürecinden geçtiği konusunda birçok
                 araştırma yapılmıştır. Bağlamada bulunan perdelerin geçmişten günümüze kadar yaşadığı
                 değişimler de bu araştırmalar içinde yerini almıştır. Türk halk müziğinin temelini oluşturan
                 oluşturan âşıklık geleneğinde bağlamada bulunan perdelere gerek perde bağlanış yapıları
                 gerekse perdelerin bağlama klavyesi üzerindeki yerleri itibarıyla farklı isimler verilmiştir.
                 Günümüzde bağlamadaki perde adları, müzik dilinde "la, si, do" olarak söylenirken, halk
                 müziği  geleneği  içinde  özellikle  bazı  yörelerde  tasavvufi  adlandırmalar  da  görülmüştür.
                 Daha çok Azerbaycan sazlarında görülen “sağır perde, baş perde, ayak perde, divani perde,
                 şah perde” gibi perde adlandırmalarının Anadolu'nun kimi bölgelerinde de yaygın olduğu
                 bilinmektedir. Âşıklık geleneğinde daha sık karşılaşılan bu adlandırmalar günümüze gelindikçe
                 yerini müzik dilindeki kullanımlarına bırakmıştır.









                                      Etkinlik 3


                 Aşağıda verilen görsellerin altına bağlamanın hangi bölümü olduğunu yazınız.

























                     ........................  ........................  ........................  ........................







                                                                                                       19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26