Page 32 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 32
ÜNİTE 1
MÜZİK T EORİSİNE GİRİŞ
Aşağıda dörtlük nota değerinin üçe bölünme şekillerinden üçüncüsü gösteril-
miştir.
Aşağıdaki tartım kümesinde daha önce öğrenilen “Ge-li-bo-lu” tartım kümesinin
2 ve 3. onaltılık notaları birleşerek ( ) bir sekizlik nota değeri oluşur. Böy-
œ
=
œ œ œ œ
lelikle birim zamandaki kuvvetli ve zayıf vuruşlar yer değiştirmiş olur (Kuvvetli
ve zayıf vuruşlar 2. ünitede ayrıntılı olarak işlenecektir.). Dörtlük süre değerinin
farklı bir üçe bölünme biçimi olan bu tip tartımlara senkoplu tartımlar denir.
Senkoplu tartımlar birim zamanda, ölçü içinde ve ölçüler arasında olabilir.
œ œ œ œ Dörtlük nota örnekte olduğu gibi üçe bö-
˃ lündüğünde bir onaltılık, bir sekizlik ve
bir onaltılıktan meydana gelen senkoplu
tartım kümesi oluşur.
BILGI NOTU
Sırasıyla bir onaltılık, bir sekizlik ve bir onaltılık nota art arda gelerek grup oluş-
SENKOP
Bir sesin turan senkoplu tartımın sapları örnekteki
zayıf zamanda/vuruşta gibi birbirine bağlanarak yazılabilir.
başlayıp
kuvvetli zaman/vuruş
üzerine
uzaması ve tekrar
zayıf zamanda/vuruşta Bir onaltılık, bir sekizlik ve bir onaltılık
bitmesine denir. senkoplu tartım toplamda bir dörtlük œ œ œ œ
notanın süre değerine eşittir.
Örnekte olduğu gibi tek heceli “Van”
tartımı ile üç heceli “Sa-kar-ya” tartımı œ œ œ œ
eşit değerdedir. Van Sa kar ya
ETKINLIK 10 Aşağıdaki ritim kümesini elinizle vurarak önce il/ilçe adlarıyla daha sonra “ta”
hecesiyle okuyunuz.
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Van Sa kar ya İz mir Van An ka ra Van Sa kar ya Van
30