Page 28 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 28
ÜNİTE 1
MÜZİK T EORİSİNE GİRİŞ
Müzikte en çok kullanılan birim zamanlardan biri dörtlüktür. Dörtlük nota çeşitli
oranlarda ikiye, üçe ve dörde bölündüğünde farklı tartım kümeleri (kalıpları)
ortaya çıkar. Bu tartım kümelerini kodlamak için bazı il ve ilçe isimle rinden
yararlanmak sıkça kullanılan yöntemlerden biridir. İl ya da ilçe isimlerinin söy-
lenişindeki doğal ritmik yapılardan yararlanılarak müzik cümlelerinin tartımı
kolayca yapılabilir.
Aşağıda dörtlük nota değerinin ikiye bölünme şekillerinden birincisi gösterilmiştir.
œ = œ œ Dörtlük nota eşit olarak ikiye bölündü-
ğünde iki sekizlik nota oluşur.
İki sekizlik nota art arda gelerek grup oluşturduğunda tek çizgi ile birbirine
bağlanarak yazılabilir. j j
œ œ = œ œ
İki sekizlik nota toplamda bir dörtlük
notanın değerine eşittir. œ œ = œ
Örnekte olduğu gibi tek heceli “Van”
tartımı ile iki heceli “İz-mir” tartımı eşit œ = œ œ
değerdedir.
Van İz mir
ETKINLIK 6 Aşağıdaki ritim kümesini elinizle vurarak önce il/ilçe adlarıyla daha sonra “ta”
hecesiyle okuyunuz.
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Van İz mir Van İz mir Van Van İz mir Van
26