Page 23 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 23
ÜNİTE 1
MÜZİK T EORİSİNE GİRİŞ
SES DEĞİŞTİRİCİ İŞARETLER
DIYEZ
Önüne geldiği notayı yarım ses tizleştirir.
b BEMOL
Önüne geldiği notayı yarım ses pestleştirir.
n NATÜREL
Diyez ve bemolün etkisini kaldırarak notayı doğal durumuna getirir.
‹ ÇIFT DIYEZ
Önüne geldiği notayı iki yarım ses (1 tam ses) tizleştirir.
∫ ÇIFT BEMOL
Önüne geldiği notayı iki yarım ses (1 tam ses) pestleştirir.
Ölçü içerisinde kullanılan bir ses değiştirici işaret, aynı ses ile ilgili yeni bir işaret
belirtilmedikçe ölçü bitimine kadar geçerlidir.
Nota yazımında olduğu gibi ses değiştirici işaretlerin yazımında da yazım kural-
larına dikkat edilmelidir. Ses değiştirici işaretler ölçü içinde kullanılırken notanın
gövdesiyle ses değiştirici işaretin gövdesi aynı hizada olmalıdır. Ses değiştirici
işaret nota hizasından farklı olduğunda notayı etkilemez.
Ses değiştirici işaret gövdesi çizgiye yazılan bir notaya eklenecekse ses değiştirici
işaretin gövdesi çizgiyi tam ortalamalı, aralığa yazılan bir notaya eklenecekse iki
çizgi arasına tam yerleştirilmeli ve çizgi dışına taşmamalıdır.
Ses değiştirici işaretlerin doğru yazılışına ilişkin örnekler aşağıda verilmiştir:
& w b w # w b w # ∫ w w ‹
21