Page 40 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 40
ÜNİTE 1
MÜZİK T EORİSİNE GİRİŞ
ANA GÜRLÜK BASAMAKLARI
Sesin gürlüğü, uygulanan kuvvete (titreşim oluşturma) bağlı olarak titreşimin
artması ya da azalması ile farklılık gösterir. Müzik yapıtlarında bu farklılıklar
mf p belirli sembollerle gösterilir ve bu semboller dizeğin altına yazılır. Yapıt içinde
ff sfz gürlük basamakları değişebilir. Bu değişiklik hangi notadan itibaren başlayacak-
sa sembol o notanın altına konur.
& œ œ œ œ œ & œ™ œ j œ œ œ
œ
mf pp
Ana gürlük basamakları ve bu gürlük basamaklarının sembolleri Tablo 1.3'te göste-
rilmiştir.
Tablo 1.3: Ana Gürlük Basamakları
GÜRLÜK BASAMAĞI ANLAMI SEMBOLÜ
Pianissimo (piyanissimo) Çok hafif pp
Piano (piyano) Hafif p
Mezzo piano (mezzo piyano) Orta hafif mp
Mezzo forte (mezzo forte) Orta kuvvetli mf
Forte (forte) Kuvvetli f
Fortissimo (fortissimo) Çok kuvvetli ff
Sıklıkla kullanılan bazı gürlük değişiklikleri Tablo 1.4'te gösterilmiştir.
Tablo 1.4: Gürlük Değişiklikleri
GÜRLÜK DEĞIŞIKLIKLERI ANLAMI SEMBOLÜ
Crescendo (kreşendo) Gittikçe kuvvetlenerek cresc.
Decrescendo (dekreşendo) Gittikçe hafifleyerek decresc.
Sforzando (sforzando) Aniden kuvvetlenerek sfz
ETKINLIK 17 Aşağıda verilen eserdeki gürlük terimlerinin anlamlarını altlarındaki noktalı
alanlara yazınız.
2 j‰ j j‰ j
& 4 œ ™ œ ™
œ œ œ œ œ œ
mf sfz mf sfz
( ........................... ) ( ........................... ) ( ........................... ) ( ........................... )
& œ œ œ œ œ œ œ Œ
œ œ œ œ œ œ
( ..................................................................... ) ( ..................................................................... )
38