Page 50 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 9
P. 50

4. ÜNİTE




            4. ÜNİTE - ÇELLODA I. POZİSYON VE UYGULAMALAR


            4.1. Çelloda I. Pozisyon


                        HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                   Çelloda pozisyonların (konum) neden kullanıldığını araştırınız. Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


               4.1.1. I. Pozisyon

               Yaylı çalgılar ailesinin tenor sesli üyesi olan çello, geniş bir ses aralığına sahip olmasının yanı sıra teknik bakımdan
            çok zengin bir enstrümandır. Aynı zamanda çellonun perdesiz bir enstrüman olması, bazı teknik zorlukları beraberinde
            getirmektedir. Bu nedenle çello eğitimi başlangıç aşamasının en önemli unsurlarından biri olan sol el tutuş pozisyonunun
            doğru uygulanması büyük önem taşımaktadır.
               Sol el ve parmakların çello sapına yerleştirildiğinde tuşe ve tel üzerinde kullandığı alan, çelloda çalma pozisyonu
            (konum) olarak adlandırılmaktadır. Çello çalmada genellikle yedi pozisyon kullanılmakta ve I. pozisyon en çok kullanılan
            pozisyonların başında gelmektedir.
               4.1.2. I. Pozisyonda Sol Elin Tuşe Üzerindeki Konumu


               Sol el ve parmakların tuşe üzerinde doğru konumlandırılması, I. pozisyon çalışmalarında temiz ses elde
            edilebilmesinin temel koşuludur. Sol el ve parmaklar tuşe üzerinde konumlandırılırken işaret parmağı boş
            telden bir tam ses ince olacak uzaklığa yerleştirilir ve üst eşikle işaret parmağı arasında belirli bir mesafe
            oluşturulur. Sonrasında işaret parmağının durumu korunarak diğer parmaklar hafifçe açılır ve tuşe üzerinde
            konumlandırılır (Görsel 4.1). Sol el başparmağı, doğal hâli ile işaret parmağının ve orta parmağın yaklaşık
            olarak ortasına gelecek şekilde parmakları karşılar (Görsel 4.2).
























                            Görsel 4.1: Sol elin tuşe üzerinde önden görünümü  Görsel 4.2: Sol elin tuşe üzerinde arkadan görünümü

                        BİLGİ NOTU

                 I. pozisyon boş re telinde birinci parmak, mi sesine; dördüncü parmak, sol sesine denk gelir. Sol el konumunun doğrulu-
              ğu, dördüncü parmak sol sesi ile bu sesin bir kalın teldeki oktavı olan boş tel sol sesi birlikte tınlatılarak kontrol edilir. Aynı
              kontrol yöntemi boş la ve boş sol tellerinde de uygulanır.


               Sol el konumlandırılırken tuşe üzerinde mümkün olduğunca yumuşak olmalı, parmaklar tuşeye yuvarlak biçimde
            (C şeklinde) ve belli bir açıklıkta yerleştirilmelidir. Başparmak tuşeyi arkadan sıkmamalı, kol ve bilek doğal hâli ile serbest
            bırakılmalıdır. Bilek ne yukarı doğru çıkıntı yapmalı ne de aşağı doğru çökmelidir. Omuz ve dirseğin doğal durumu
            bozulmamalıdır. Tuşede notalara parmakların etli kısımları ile basmak gerektiği unutulmamalıdır.



         48    ÇELLODA I. POZİSYON VE UYGULAMALAR
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55