Page 22 - ÇALGI EĞİTİMİ KEMANE| 9
P. 22

KEMANEYİ TANIYALIM  1. ÜNİTE





           Kemanede yapılacak akort düzeni ve ses aralığı, Batı müziğinde kullanılan ses aralığıyla farklılık
           gösterebilir. Türk halk müziği, ses sistemi doğası ve tınısı gereği piyanodaki ses sistemiyle ör-
           tüşmeyebilir. Kemanede yapılacak akort, ses topluluklarındaki ortak akorda ve solo çalışmadaki
           ses tonuna göre ayarlanabilir. Kemanedeki akort düzeni seçenekleri ustanın icra şekline, ses
           tonuna, yöresel özelliklere, çalgının tel kalınlığına ve yapısına göre çeşitlilik gösterir. Kemanede
           en çok re-la-re-la ve re-la-re-sol akortları kullanılır. Yörelere ve tercihlere göre mi-la-mi-la, sol-
           do-sol-do gibi farklı akort şekilleri de mevcuttur. Ortak icra sırasında akort düzeni için piyanoda,
           akort aletinde ya da diyapazonda verilen ton, Türk halk müziği çalgılarında ve kemanede ge-
           nellikle karar sesi olarak kabul edilir. Çalgılar arasında bir nevi transpoze yöntemi kullanılarak
           ortak karar sesi bulunur.

           Örneğin akort aletinde ya da piyanoda “do” karar sesine uygun akort sistemi kemanede uygu-
           lanırsa duyum aşağıdaki gibi olacaktır:


            Kemaneye göre duyum








            Piyanoya göre duyum







           Diyapazon:  Çalgıların  akort  edilebilmesi  için,  titreştirilerek  piyanodaki  ana  seslerden  birini
           veren U şeklindeki çelik veya metal çubuk. Günümüzde akort için mekanik ve elektronik akort
           aletleri de kullanılmaktadır.




























             Görsel 1.3.2: Diyapazon akort aleti         Görsel 1.3.3: Elektronik akort aleti



                                                       21  w
                                                      w
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27