Page 44 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 44

KLASİK KEMENÇE 9



               2. ÜNİTE: KLASİK KEMENÇEDE YAY ÇALIŞMALARI




             HAZIRLIK ÇALIŞMALARI



               1. Eser icra ederken yaylı çalgılardaki farklı yay kullanım tekniklerini inceleyiniz.
               2. Yaylı çalgıların çalış teknikleri arasındaki farklılıkları nelerdir?


              “Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır ya da esaret ve
              sefalete terk eder.”
                                                                                    Mustafa Kemal Atatürk


            Atatürk’ün eğitime yönelik vurguladığı eğitim içerisinde yer alan sanat eğitimi, bireylerin kişisel
            gelişimine en etkili katkıyı sağlayacak eğitim alanlarındandır. Müzik, bir sanat dalı ve insan
            yaşamının  vazgeçilmez  bir  gereğidir.  Dede  Efendi  (Hammâmîzâde  İsmâil  Dede  Efendi);
            “Müzik,  insanlığın  ahlakını  arındıran  kutsal  bir  ilimdir”,  Eflatun  ise  “Müzik  tanrının  dilidir”
            diyerek toplumun her alanında yer alan müziğin dünya üzerinde yaşayan insanların ortak bir
            dili olduğunu, birleştirici bir gücü temsil ettiğini vurgulamışlardır.

            Müzik ve müzik eğitimi denildiğinde ilk sıraya alınacak olan unsur müziğin temellerinden çalgı
            ve çalgı eğitimidir. Çalgı eğitimi ise çalgı çalmayı gerçekleştirmeye yönelik yapılan teknik ve
            estetiğe yönelik davranışlar bütünü olarak tanımlanabilir. Bu süreç içerisinde bilgi ve beceri
            ile harmanlanıp bir davranış biçimi elde edilir. Klasik kemençenin öğrenciye kazandıracağı en
            önemli davranış, öğrencinin doğru bir pozisyonda oturması ve sazı doğru tutmayı başarmasıdır.
            Bu davranışa yönelik hazırlanan uygulamalar ve çalışma prensipleri aşağıda hazırlanmıştır.

            2.1.  Boş  Tellerde  (Rast,  Yegâh  ve  Nevâ)  Metronom  Eşliğinde  Yay  Çekme  ve  İtme
                  Uygulamaları

            Metronom  eşliğinde  yavaş,  orta  ve  hızlı  tempoda  4/4’lük  usul  içerisinde  yay  çalışmaları
            yapılmalıdır. Yayın yere paralelliğine, sağ el bileğinin yay çekme ve itme hareketleri sırasında
            yeterince kırılmasına ve sağ koltuk altınızın çok fazla açılmamasına dikkat edilmelidir.

            Doğru  oturuş  biçimi  ve  doğru  yay  kullanımı  sayesinde  tele  uygun  oranda  yay  kuvveti
            uygulanmalıdır. Bileğin doğru konumu ile temiz ses çıkarmak sağ el tekniğinin gelişmesiyle
            gerçekleşir.

            Yay kullanımını üç bölüme ayırabiliriz. Yay; elle tutulan bölge olan kök (talon), son kısmı olan
            uç (puanye) ve orta kısım şeklinde adlandırılır.




                                             Kök kısmı       Orta kısım       Uç kısım


                                                             Yayın bütünü



                                               Yayın alt yarısı           Yayın üst yarısı

                                                  Görsel 2.1: Yay Bölümleri


                                                            42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49