Page 78 - ÇALGI EĞİTİMİ KLASİK KEMENÇE 9
P. 78

KLASİK KEMENÇE 9



              4. ÜNİTE: MAKAMSAL UYGULAMALAR-I




             HAZIRLIK ÇALIŞMALARI




               1. Türk müziğinde kullanılan makamlarla, peşrev, saz semai gibi farklı türlerde eserler
                  dinleyiniz.
               2. Rast makamı ile farklı türlerde eserler dinleyiniz.
               3. Rast makamının işitsel olarak sizde bıraktığı    etkileri arkadaşlarınızla sözel olarak
                  paylaşınız.


            4.1. Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Makam


            Kelime anlamı olarak “durulan yer”, “durak” anlamını taşıyan makam, geleneksel Türk sanat
            müziğinin temelini oluşturan bir kavramdır. Geleneksel Türk sanat müziği, makam müziği
            olarak ifade edilmektedir. Ses dizilerinin, seyir adı verilen ezgisel dolaşımla ve belirli kurallar
            çerçevesinde  kullanımıyla  makamlar  oluşur.  Örneğin  makamlar  belirli  bir  sesten  başlar,
            belirli bir sesi güçlendirir ve yine belirli bir seste sonlanır. Makamlar inici, çıkıcı veya inici-
            çıkıcı özelliktedirler.

            4.1.1. Makam Çeşitleri
            Geleneksel Türk sanat müziğinde 3 çeşit makam bulunur.
            a) Basit Makamlar
            b) Mürekkep (Bileşik) Makamlar
            c) Şed (Göçürülmüş) Makamlar
            Basit makamlar dörtlü ve beşlilerin birleşmesi ile oluşurlar. Mürekkep (Bileşik) makamlar
            yapısında çeşitli makam dizileri bulunduran makamlardır. Şed makamlar ise makam dizisinin
            başka bir sese göçürülmesi ile oluşmuş makamlardır.


            Geleneksel Türk sanat müziği ses sistemi içerisinde, bir ikili aralık 9 eşit parçaya bölünüp
            her birine “koma” adı verilir. Bu sistem içerisinde herhangi bir tam ses pestten tize doğru 1.,
            4., 5., 8. ve 9. komalarda birer diyeze; yine tizden peste doğru 1., 4., 5., 8. ve 9. komalarda
            da birer bemole sahiptir.
            Aşağıdaki  tabloda  geleneksel  Türk  sanat  müziğinde  ikili  aralıkların  isimlendirilmesi  ve
            değiştirme işaretleri yer almaktadır.

                               Aralığın Adı    Koma Değeri    Diyez     Bemol      Simge
                               Koma                 1                                F
                               Eksik Bakiye         3                                E
                               Bakiye               4                                B
                               Küçük Mücenneb       5                                S

                               Büyük Mücenneb       8                                K
                               Tanini               9                                T
                               Artık İkili        12-13                            A -A 13
                                                                                    12
                                   Tablo 4.1: Türk müziğinde ikili aralıkların isimleri ve değiştirici işaretleri
                                                            76
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83