Page 112 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 9
P. 112

2.7. Entonasyon ve Sonorite

                                  Entonasyon, ses yüksekliklerinin frekanslarına uygun, doğru ve şaşmaz
                                  bir şekilde seslendirilmesi anlamı taşımaktadır. Çaldığımız etüt ve eser-
                                  lerde bu ses tutarlılığının sağlanması hem dinleyiciler hem de icracı için
                                  büyük önem taşımaktadır. Bozuk bir entonasyon icra kalitesini düşüre-
                                  cek ve kötü duyulacaktır.

                                  Klarnetin yapısal özelliklerinden kaynaklanan entonasyon problemlerini
                                  anlayabilirsek bunların çözümlerini daha kolay bulabiliriz.
                                  Genel olarak şalümo bölgesindeki sesler biraz daha pes iken klarion böl-
                                  gesindeki sesler biraz daha tiz eğilimlidir.

                                  Özellikle ince seslerde piano dinamikler ile çalınan sesler genelde tiz du-
                                  yulmaktadır. Sert kamış kullanıyorsak özellikle ince seslerde ve piano
                                  gürlüklerde yine seslerin tizleşme eğilimi vardır. Yumuşak bir kamış ile
                                  gırtlak sesleri daha pes duyulur. Genel olarak piano gürlüklerde seslerin
                                  tizleşme, forte gürlüklerde ise pesleşme eğilimi vardır.


                                  Genel olarak, çalarken ağzımızı ve dişlerimizi çok sıkarak, klarnet üze-
                                  rinde baskı yaparak çaldığımızda tiz duyulma ihtimalimiz artmaktadır.
                                  Bunun önüne geçebilmek için ağızlığı ısırmadan, içerisinden bol hava
                                  geçmesini sağlayacak şekilde ağız pozisyonumuzu düzeltmeliyiz.


                                  Entonasyon problemlerin önüne geçebilmek için uzun sesleri çalışırken
                                  gırtlak  esnekliğimize  de  dikkat  etmeliyiz.  Seslerin  doğru  frekansları-
                                  nı gösteren bir tuner ile çalışmayı alışkanlık hâline getirmeliyiz. Doğru
                                  frekansları duyuluş olarak öğrendiğimizde ve çalış pozisyonumuzu bu
                                  seslerin frekanslarına göre ayarlamayı başardığımızda dışarıya sinyal sesi
                                  veren bir tuner eşliğinde çalışmalarımızı sürdürmemiz entonasyon kont-
                                  rolü açısından iyi olacaktır.

                                  Sonorite, çalgımızla elde ettiğimiz ses dolgunluğu ve kalitesini ifade et-
                                  mektedir. Doğru nefes tekniği ve hava basıncı kullanımı, doğru bir ağız
                                  pozisyonu ve diyafram desteği iyi bir sonorite elde etmemizi sağlar. Bü-
                                  tün bu değişkenlerin kontrolünü uzun ses çalışırken sağlayabildiğimiz
                                  için her gün uzun ses çalışmayı çalışma rutinimize mutlaka eklemeliyiz.
                                  Yaptığımız çalışmaların ses ve video kayıtlarını alıp daha sonra bunları
                                  inceleyerek çalışmalarımızı daha objektif bir gözle değerlendirip bu yön-
                                  deki eksiklerimizi gidermek üzere yapılandırmalıyız.






















                                                           110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117