Page 40 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 9
P. 40
Üflemeli bir çalgıyı çalarken iyi geliştirilmiş bir nefes, üfleme ve ağız tek-
niği, çalma rahatlığı sağlamasının yanında artikülasyon ve yorumlama
kapasitemizi de arttıracaktır.
Çalgımızı çalmaya başlarken dikkat etmemiz gereken küçük ama önemli
bir detay da kafamızı klarnete doğru uzatmak yerine klarneti kendimize
doğru yaklaştırmamız gerektiğidir. Bu alışkanlık çalgımızda hâkimiyet
sağlamamız ve rahatlığımız açısından önemlidir.
Dünyaya gelen her kişi tektir. Bu sebeple sahip olduğumuz fiziksel özel-
liklerimiz de bize özgüdür. Klarnet çalarken kullandığımız temel doğru-
lar ve prensipler bulunmakla birlikte bunları kendi fiziksel özelliklerimi-
ze ve kapasitemize göre uyarlama becerisi edinmemiz, uzun çalgı çalma
yolculuğumuz boyunca konforumuzu arttıracak ve sakatlanmaların önü-
ne geçecektir. Yaptığımız her çalışmanın kas becerisi yanında zihinsel bir
faaliyet olduğunu unutmamalıyız. Dolayısıyla çalışmalarımızı düşünerek
ve farkında olarak yapmamızın bizi bir adım öne taşıyacağını aklımızda
bulundurmalıyız. Çalgımızla kurduğumuz sağlıklı ve doğru bir ilişki ça-
lışma motivasyonumuzu arttıracak ve çalgımızda daha hızlı ilerlememize
yardımcı olacaktır.
Bilgi Notu:
Bilgi Notu:
Legato (Cümle) Bağı: Cümle bağı ise müzikal ifadede, motif cümle gibi
yapıları ayırt etmemizi sağlayan ve bu müzik parçalarının artikülasyonu
(çalma tekniği) ile ilgili işaretlerdir. Cümle bağı içinde birçok nota bulu-
nabilir. Bu notalar anlamlı bir bütün oluşturacak şekilde cümle bağı ile
işaretlenir ve icra ederken legato (sesleri dil vurarak ayırmadan, kesme-
den birbiri ardına gelen iki ses arasında boşluk bırakmadan aynı nefes
ile) çalınır. Yeni cümleye başlarken nefes alınarak ve dil vurarak başlanır.
Nefes işareti:
Şan ve üflemeli çalgılarda şarkıcının ya da çalgı çalan kişinin nefes al-
masına uygun yerleri gösteren işaretlerdir. Nefes işareti müzikal ifadeye
uygun olarak yerleştirilir. İki müzik cümlesinin arasında uygun bir yerde
(genelde ikinci cümle başında) gösterilir. Burada amaç cümleye başlar-
ken gerekli nefesi alarak cümle sonuna kadar aynı nefesle çalmaya devam
etmek, cümleyi bölmeden çalıp söylemek ve bu sayede müzikal ifade-
yi doğru şekilde verebilmektir. Müzikal cümleler yalnızca legato bağı ile
gösterilmemektedir. Tenuto, portato ya da staccato artikülasyon ile çalı-
nan motifler ve cümleler de vardır. Diğer bir deyişle, her zaman müzikal
cümleler bağ işareti ile işaretlenmiş şekilde notada görülmeyebilir. Bura-
da yapılması gereken işaretin olduğu yere göre nefesimizi ayarlamak ve
bu yerlerde nefes almaktır. Genelde kesme işareti (virgül) ile gösterilir.
38