Page 36 - ÇALGI EĞİTİMİ KLARNET 9
P. 36
2.3. Ağız (Ambuşür) Pozisyonu ve Ses Üretme
“Çalgı eğitimi, bireyin var olan müzikal becerilerini; anlayabilmesine,
eğitilerekgeliştirilebilmesine ve yenibecerilerin keşfedilebilmesine imkân
sağlayarak kişininkendisini gerçekleştirebilmesine fırsat tanır” (Özpar-
lak, 2013: 3).
Klarnetten temiz bir ses elde edebilmek için öncelikle ayna karşısında,
ağız pozisyonumuzu sürekli kontrol edebileceğimiz bir şekilde çalışma-
ya başlamalıyız. Çalışmalarımıza barel ve ağızlık kısmını birleştirerek ve
kamışı ağızlığa doğru bir biçimde sabitlediğimizden emin olarak başla-
malıyız.
(Görsel-2.18: Doğru ağız
pozisyonu )
Alt dudağımızı dişlerimizin üzerine doğru kıvırarak klarnetin kamışı
yerleştirdiğimiz kısmını alt dudağımızın üzerine gelecek şekilde yerleş-
tirmeliyiz (Bkz. Görsel-2.18, 2.19). Üst çenemizdeki dişlerimiz ile ağızlığı
sabitlemeliyiz. Üst ve alt dudaklarımızı ağızlıktan hava kaçışını engelleye-
cek şekilde kapatmalıyız.Fakat ağızlığı dişlerimiz ile baskılamamalı yani
ısırmamalıyız. Ağızlığı ne çok uçta ne de çok içeride yer alacak şekilde
konumlandırmalıyız.
(Görsel-2.19: Doğru ağız
pozisyonu )
Ses çıkarırken yanaklarımızı şişirmeden ve ağızlığı ısırmadan temiz bir
sol bemol sesi çıkartmamız gerekmektedir (Bkz. Görsel-2.20). Başta te-
miz olmayan seslerin çıkması normaldir. Ağızlık ile bir süre alıştırma
yaptıktan sonra çıkan ses kalitesi ve süresi artacaktır. Ağızlık ile bir süre
ses üfledikten sonra dudaklarımızın kenarında yer alan kaslar yorulacak
ve ağızlığı tutamamaya sebep olacaktır. Bu olumsuz durum klarnet çal-
maya alıştıkça ve ağız kenarında yer alan kaslarımız zamanla güçlendikçe
azalacaktır.
(Görsel-2.20: Yanlış ağız
pozisyonu)
34