Page 76 - ÇALGI EĞİTİMİ NEY 9
P. 76

Çalgı Eğitimi Ney


            4. NEYDE USUL UYGULAMALARI-I





                 HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                         1. Ritim çalgılarından hangilerini tanıyorsunuz? Adlarını sınıfta arkadaş-
                            larınızla paylaşınız.

                         2. Millî bayram ve törenlerde bando eşliğiyle uygun adım yürüdünüz mü?
                            Her müzikle uygun adım yürünebilir mi? Düşüncelerinizi arkadaşlarını-
                            za ve öğretmeninize açıklayınız.




            4.1. NÎM-SOFYAN, SEMAÎ VE SOFYAN USULLERİ İLE
                   UYGULAMALAR


            Usul: Uzunluğu eşit olan veya eşit olmayan, kuvvetli, yarı kuvvetli ve zayıf şiddette
            vuruşların çeşitli şekillerde sıralanmasıyla oluşan ölçü kalıplarına “usul” denir. Bir
            usulün meydana gelebilmesi için biri kuvvetli, diğeri zayıf olmak üzere en az iki
            vuruşa ihtiyaç vardır. Bir vuruşlu usul olmaz.

            Mertebe: Nota yazımında sol anahtarından hemen sonra üst üste yazılmış rakam-
            lar bulunur. Bu rakamlara “usul rakamları” denir. Bu rakamlardan alttaki, temel
            alınan zaman birimini; üstteki, bir ölçü içindeki zaman birimi adedini gösterir.
            Usulün kalıbı ve vuruşları değişmeden temel alınan birim (alttaki rakam) değerinin
            katları kadar artması ya da azalmasına “usulün mertebesi” denir. Mertebe, usulün
            hızıyla ilgilidir. Alttaki rakam büyüdükçe usul yürükleşir (hızlanır), küçüldükçe
            ağırlaşır (yavaşlar). Usullerin birinci mertebesi, en yürük mertebesidir. Sözgelimi
            iki zamanlı bir usulün birinci mertebesi 2/8’lik, ikinci mertebesi 2/4’lük ve üçüncü
            mertebesi 2/2’lik olacaktır.


             Usullerin Vurulması
                  Türk       müziğinde
            usuller, sağ ve sol elle-
            ri sağ ve sol dizlere vu-
            rarak  uygulanır  (Görsel
            4.1 ve Görsel 4.2). Her
            bir vuruşa “darp” denir.
            Darpların düm, tek, te,
            ke,  tek-kâ,  ta-hek  gibi
            hecelerden oluşan adları
            vardır. Türk müziği usul-
            lerinde  genellikle  kuv-
            vetli  zamanlar  “düm”
            zayıf zamanlar “tek” he-
            celeriyle isimlendirilir.
                                                Görsel 4.1: Usullerin vurulması   Görsel 4.2: Usullerin vurulması



         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81