Page 13 - PİYANO 9
P. 13

PİYANO 9





                                          KİTABIN TANITIMI




                      PİYANO EĞİTİMİNE GİRİŞ                                     PİYANODA TEMEL POZİSYONLAR VE KAVRAMLAR

                          Okuma Metni                                    Ölçme ve Değerlendirme

                                                                         “Eşleştirme Çalışması” ile ilgili pdf dosyasını sağdaki karekoddan çevrim içi olarak görebilirsiniz.


                                                                      A) Aşağıdaki soruları dikkatlice okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                                                                      1.  ..................’da her iki elin başparmakları 1. oktav do üzerine konur ve diğer parmaklar sırayla
                                                                          bitişik tuşlara yerleştirilir.
                            PİYANO TEKNİĞİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
                                                                       Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
                     Günlük yaşantımızı devam ettirirken farkında olmadan kuvvet ve enerji harcarız. Piyano konusunda   a) I. Pozisyon El Konumu
                     da bu enerjimizi doğru teknikle ve bilinçli çalışarak kullanırsak  iyi bir icracı olabiliriz. Teknik açısından   b) II. Pozisyon El Konumu
                     zor parçalarda bile sanki nefes alıyor gibi doğal şekilde ve kolayca çalıyormuş izlenimi verebilmek için   c) III. Pozisyon El Konumu
                     gerginlikten uzak durmalıyız.                     d) Siyah ve Beyaz Tuşlar
                                                                       e) Do Konumu
                     Müzikteki nefes, soluklanma ve ciğerlerimizi; ritim ise kalp atışımızı temsil eder ve gerginliğimizi gi-
                     derebilmek için nefes alışverişinin önemi büyüktür.  Kişinin değişik duygu durumlarındayken nefesinin
                     hızlanıp yavaşlıyor olması gibi müzikte de anlatılmak  istenen duygular doğrultusunda hızlanma veya   2. Müziğe daha fazla anlam katmak, hareket ve dinamizm kazandırmak için farklı terimler kullanılır.
                     yavaşlamalar olabilir. Aynı şekilde hayatımızda olduğu gibi müzikte de suslar farklı anlamlar taşır ve       Çoğu İtalyanca olan ve kısaltma olarak kullanılan bu terimler genellikle piyanoda iki anahtar arasın-
                     önemlidir.                                           daki boşluğa yazılır.
                     Her insan boy, kilo gibi fiziksel açılardan farklı yapılara sahiptir. Bu durum, sınırsız sayıda kasın   Yukarıdaki açıklaması verilen bilgi aşağıdakilerden hangisidir?
                     hareket etmesine ve piyanistlerin klavyeden farklı ses rengi elde etmesine neden olur. Piyano çalarken
                     doğrudan ilişkili olan üst kol kaslarının hareketini bazı omuz ve sırt kasları sağlar. Ön kol ise parmak-  a) Gürlük Terimleri
                     ların aşağı ve yukarı hareketinden sorumludur. Kasların rahat oluşu bize her zaman kolaylık sağlar.   b) Uzatma Noktası
                     Kaslar, her kasılmadan sonra tekrar hareket edebilmek için yeniden doğal hâline döner. Eğer bu durum   c) Uzatma Bağı
                     gerçekleşmezse kaslar kasılır; yorgunluklara, rahatsızlıklara hatta sakatlıklara yol açabilir.   d) Siyah ve Beyaz Tuşlar
                                                                       e) Hız Terimleri
                     Piyanoya yeni başlayan kişiler için klavye üzerindeki el ve parmak dengesini sağlayabilmek önemlidir.
                     Elimizin dört parmağı, avuç içinden aynı hizada bağlanarak doğal bir kemer oluştururken başparmak
                     ayrı ve güçlü yapısıyla avuç içinin dışında duracak şekilde denge oluşturur. İkinci ve beşinci parmak-  3. Aşağıdakilerden hangisi uzatma noktası ile ilgili doğru bir bilgidir?
                     lar ise kemerin ayağını oluştururken aynı zamanda elin kuvvet ve dayanma gücü ile klavye üzerindeki
                     sağlamlığını bize kazandırır. Birinci ve ikinci parmaklar kemerin anahtar görevini üstlenerek bu iki par-  a) Notanın soluna konularak o notanın süresini yarısı kadar kısaltır.
                     mak arasında doğal bir C harfi oluşur. Böylece başparmak, kendiliğinden hafif dik konuma gelir.  b) Notanın altına konularak notanın değerini iki katı daha uzatır.
                                                                       c) Notanın sağına konularak notanın süresini yarısı kadar daha uzatır.
                     Hayatımızda kişiliğimizin güçlenmesinin bize özgürlük kazandırması gibi piyano çalarken de parmak-  d) Notanın süresini değiştirmez.
                     larımızın güçlenmesi bize güç verir. Parmaklar zayıf olduğunda, sırttan gelen enerji parmak uçlarına   e) Notanın üstüne konur ve o notanın kesik kesik çalınması gerektiğini belirtir.
                     iletilemez, ellerde titremeler görülür ve sonuç olarak beklenen güçte ses elde edilemez. Bu yüzden zayıf
                     olan dördüncü ve beşinci parmakları güçlendirmek için egzersiz ve jimnastikle bu parmaklar gerekli kas
                     gücüne ulaştırılmalıdır. Piyanoya başlangıç seviyesinde dikkat edilmesi gerekenler yukarıda açıklanma-  4. Uzatma bağı ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
                     ya çalışılmıştır.
                                                                       a) Uzatma noktasının diğer adıdır.
                     Seba  Baştuğ  Şen’in,  “Piyano  Tekniğinin  Biyomekanik  Temeli”  (s.28-37)  ve  (s.55-61)  kitabından   b) Farklı yükseklikteki notaları birbirine bağlar.
                     düzenlenmiştir.                                   c) En fazla iki nota kullanılabilir.
                                                                       d) Aynı değerdeki notaları birbirine bağlar.
                                                                       e) Ses yükseklikleri ve adları aynı olan notaları birbirine bağlar.
                         60                                                                              61
                      22
                                                                      PİYANODA TEMEL KAVRAMLAR VE TEKNİKLER I
                             Okuma Metni
                            Okuma Metni                                 Hazırlık Çalışmaları
                            Konuyu destekleyen bilgi, olay, anı, makale    Bir piyano eseri seçerek dinleyiniz. Eser seslendirilirken meydana gelen değişiklikleri
                            ve bilimsel çalışmalar bu bölümde yer alır.   arkadaşlarınızla tartışınız.
                                                                     3.1. Legato (Bağlı) Çalma Tekniği
                                                                     Legato, İtalyanca bir terimdir ve notalar arasında boşluk bırakılmadan çalınması gerektiğini ifade eder.
                                                                     Legato tekniğinde eller klavye üzerinden ayrılmamalıdır. Legato çalarken nota sürelerine ve notalar
                                                                     arasında kopukluk olmamasına dikkat edilmelidir. Tahterevallinin senkronize şekilde gerçekleşen iniş
                                                                     ve kalkış hareketini legatoya benzetebiliriz (Görsel 3.1).
                            Ölçme ve Değerlendirme
                             Ölçme ve Değerlendirme
                             Konuyla ilgili öğrenilen bilgilerin ölçüldüğü
                             çalışmalar bu bölümde yer alır.
                                                                                     Görsel 3.1: Tahterevalli
                                                                        Alıştırma Çalışmaları
                                                                         Aşağıda verilen sağ ve sol el alıştırmalarını legato tekniğine dikkat ederek çalınız.
                            Hazırlık Çalışmaları
                            Hazırlık Çalışmaları                      Sağ El  1
                            Öğrencilerin ön bilgilerini harekete geçirmek       & 2 4  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ # œ  œ
                            ve konuya ilgilerini çekmek amacıyla         legato
                            öğretmen tarafından ders öncesinde yapılan   & œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  ˙
                            çalışmalar bu bölümde yer alır.
                                                                       Sol El
                                                                         5
                                                                      ?  2  œ  œ  œ  œ  œ      œ  œ  ˙
                                                                       4 œ             œ  œ  œ
                                                                        legato
                             Alıştırma Çalışmaları                    ?  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  ˙
                             Alıştırma Çalışmaları
                             Konu ile ilgili kazandırılmak istenen beceri-  66 66                                                                   67
                             lerin pekiştirildiği çalışmalar bu bölümde yer
                             alır.
                                                                                                               11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18