Page 95 - PİYANO 9
P. 95

PİYANODA TONAL DİZİLER I




                        Okuma Metni





























                          Görsel 4.1: Mehmet Akif ERSOY                     Görsel 4.2: Osman Zeki ÜNGÖR

                                   İSTİKLAL MARŞI’NIN YAZILMA VE BESTELENME SÜRECİ

                 Türklerde saray müziği, Karahanlı ve Selçuklular’dan başlayarak Osmanlı saraylarına kadar uzan-
               maktadır. Osmanlı döneminde XVII. yüzyılda kendisi de  bir Türk sanat müziği bestecisi olan III. Selim
               ile başlayan Batılı reform hareketleriyle saraya Batı müziği girmiştir. Padişah II. Mahmut döneminde
               reform hareketlerine devam edilerek Yeniçeri Ocağı kaldırılmış, böylece Osmanlı’nın kuruluşundan iti-
               baren varlığını sürdüren Mehterhane,  yerini Muzıka-ı Humayun’a bırakmıştır. Yeni bandonun başı-
               na getirilen İtalyan asıllı Donizetti (Donizetti) Paşa, II. Mahmut için “Mahmudiye”; Abdülmecit için
               de “Mecidiye” marşlarını bestelemiştir. Osmanlı döneminde yazılan marşlar, dönemin padişahı adına
               bestelenmiştir. Cumhuriyet dönemi ile birlikte milli marş kavramı ortaya çıkmıştır.


                 Kurtuluş Savaşı devam ettiği sırada Batı Cephesi Komutanlığı’ndan milli marş yazılması yönünde bir
               talep gelmiştir. Dönemin Maarif Vekili (Milli Eğitim Bakanı) Dr. Rıza Nur’a bu durum bildirilmiş ve
               bağımsızlığımızın sembolü olan marşımızın yazım hazırlıklarına bu şekilde başlanmıştır.


                 Düzenlenen şiir yarışmasına yurdun dört bir yanından 724 şair katılmış, gönderilen şiirler arasın-
               dan seçilen yedi şiir, değerlendirme komisyonu tarafından meclis üyelerine dağıtılmıştır. Gazi Mustafa
               Kemal Paşa başkanlığında 12 Mart 1921 tarihinde Mehmet Akif Ersoy’un (Görsel 4.1) şiiri defalarca
               okunmuş ve alkışlar arasında büyük bir coşkuyla “Milli Marş” olarak kabul edilmiştir.


                 Beste yarışmasına güfte (söz) yarışması kadar katılım olmamıştır. Kurtuluş Savaşı’nın hızla devam et-
               mesi de beste yarışmasına olan ilgiyi azaltmıştır. Bu sırada bazı besteciler besteledikleri marşları kendi
               çevrelerinde söyleterek yayma çalışmalarına başlamıştır. 1924 yılında Ankara’da Maarif Vekaleti'nde
               toplanan bir kurul tarafından Ali Rıfat Çağatay’ın bestesi kabul edilmiş ve bu marş 1924-1930 yılları
               arasında çalınıp söylenmiştir. 1930 yılında yeni bir değişikliğe gidilerek o dönem Riyaset-i Cumhur
               Orkestrası (Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası) şefi Osman Zeki Üngör’ün (Görsel 4.2) bestesi milli
               marş olarak kabul edilmiştir. Günümüzde de milli marşımız olarak çalınıp söylenmektedir.                                              Görsel 3.11:Necil Kazım Akses (Görsel 4.2)


                 Süleyman TARMAN'ın, “Atatürk ve Müzik” (s. 34-38) kitabından ve Mümtaz Levent AKKOL’ un,
               “Tanzimattan Günümüze Müzikte Modernleşme” (s. 313) makalesinden düzenlenmiştir.



                                                                                                               93 93
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100