Page 100 - PİYANO 9
P. 100

PİYANODA TEMEL KAVRAMLAR VE TEKNİKLER II





                    Hazırlık Çalışmaları

                    Piyanoda kullanılan çalma tekniklerini ve hız terimlerini araştırınız.


            5.1. Staccato (Sıtakato) Çalma Tekniği

                Staccato İtalyanca bir terimdir ve sesleri kesik kesik duyurmak anlamına gelir. Genellikle no-
                            .
                            œ
            taların üzerine ( )  ya da altına (  ) konulan nokta ile ifade edilir. Staccato, parmağın tuşa basıp geri
                                             œ
                                              .
            fırlatılmasıdır. Bu esnada tüm kol ağırlığının parmak uçlarına aktarılması önemlidir. Bu da kol, bilek, el
            ve parmak hareketlerinin aktif ve koordineli şekilde çalışmasıyla mümkündür. Staccato tekniğinde par-
            mak uçlarının tuşa dikey şekilde düşmesine dikkat edilmelidir. Staccatoyu bir topun sekme hareketine
            benzetebiliriz (Görsel 5.1).



                       “Staccato Çalma Tekniği” ile ilgili videoyu soldaki karekoddan çevrim içi olarak izleyebilirsiniz.





























                                              Görsel 5.1: Topun Sekme Hareketi



                    Alıştırma Çalışmaları

                     Aşağıda verilen sağ ve sol el alıştırmalarını staccato tekniğine dikkat ederek çalınız.



                  Sağ El


                   4
                &  4           œ    œ     œ   œ    œ                  œ   œ     œ    œ   œ
                      œ    œ    .   .     . .      .   œ     œ   œ    .    .     . .     .    œ    w
                                                       .
                                                                                              .
                           .
                                                                  .
                       .
                                                             .
                  Sol El
                                                             .
                       .
                                                       .
                                                                  .
                                                                                              .
                           .
                      œ    œ    .   .     . .      .   œ     œ   œ    .    .     . .     .    œ    w
                ?  4           œ    œ     œ   œ    œ                  œ   œ     œ    œ   œ
                   4
              98                                                                                                                                                                                                                      99
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105