Page 62 - ÇALGI EĞİTİMİ RİTİM 9
P. 62
KUDÜMDE RİTİM UYGULAMALARI-I KUDÜMDE RİTİM UYGULAMALARI-I
RAST İLAHİ
RAST İLAHİ
İlim İlim Bilmektir
İlim İlim Bilmektir
Söz: Yunus Emre
Söz: Yunus Emre
Müzik: Tâhir Karagöz
Nîm-Sofyan Müzik: Tâhir Karagöz
Nim Sofyan
8 2
5
& 4 œ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ œ œ . .
5 œ œ œ
İ lim i lim bil mek tir İ lim ken din bil mek tir
O ku ma nın ma na sı Ki şi hak kı bil mek tir
Yu nus Em re der ho ca is ter se bin var hac ca
5 8
& 5 . . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ . .
Sen ken di ni bil mez sin bu ni ce o ku mak tır
Çün o ku dun bil mez sin ha bir ku ru ek mek tir
He pi sin den i yi ce bir gö nü le gir mek tir.
Okuma Metni
TÜRK MÜZİĞİ SES SİSTEMİNİN GELİŞİM AŞAMALARI
VI. yüzyılda Göktürkler Dönemi’nde 7 modlu ve 12 perdeli olan Türk müziği ses sistemi, X.
yüzyılda Karahanlılar Dönemi’nde ve XIII. yüzyılda Türkiye Selçukluları Dönemi’nde 17 perdeli
olmuştur. XV. yüzyılda Meragalı Abdulkadir Türk müziği kuramını geliştirmiştir. XX. yüzyılda
Türkiye’de Rauf Yekta, Hüseyin Sadettin Arel, Suphi Ezgi ve Murat Uzdilek’in yaptığı çalışmalarla
“R. Yekta - H. S. Arel - S. Ezgi - M. Uzdilek Sistemi” adıyla da bilinen, birbirine eşit olmayan aralıklı
bölünme temeline dayalı, 24 perdeli ses sistemi ile yeni, modern, ulusal kimliğini sürdürmüş ve
sürdürmektedir.
(Kaynak: BUDAK Ogün Atilla, Türk Müziğinin Kökeni-Gelişimi, İstanbul: Phoenix Yayınevi.)
60