Page 23 - ÇALGI EĞİTİMİ TAMBUR 9
P. 23
1.2.5. Tambur Mızrabının Yapımı
Tambur mızrabı, bağa adı verilen oldukça sert bir maddeden yapılır. Kaplumbağa kabuğundan
elde edilen kaba bir kabuk olan bağanın, uygun boyutlarda biçildikten sonra eğikliği düzeltilir.
Boyu, 9,5 ile 15 cm, eni 10-12 mm arasında değişebilen şeritler hâlinde kesilir. Kalınlığı 1,5-3 mm
arasında değişen ölçülerde yapılabilir. Kesilen şeritlerin her iki ucu da mızrap için uygun şekilde
açılarak sivrileştirilir. Mızrabın tellere vuran uç (ağız) kısmı tamburînin isteğine göre değişik şekillerde
açılabilir. Mızrap biçimini alan bağanın yüzeyi, çeşitli kalınlıklardaki su zımparaları kullanılarak
pürüzsüz hâle getirilir.
ETKİNLİK 4
Ut mızrabını ve tambur mızrabını birbirleriyle kıyaslayarak aralarındaki farklılık ve benzerlikleri
aşağıya yazınız.
1.2.6. Tamburun Bakımı ve Korunması
Tamburun ses tablası da dediğimiz göğüs tahtası, 1-1,5 mm kalınlığında oldukça hassas bir
yapıdadır. Hava şartlarından ve basınç değişikliklerinden kolayca etkilenir. Bu nedenle tambur
çok nemli ya da çok kuru ortamlarda bırakılmamalıdır. Özellikle kış aylarında kalorifer yakınlarında
tutulmamalıdır. Yaz aylarında ise güneş altında bırakılmamalı, aşırı nemden ve terden korunmalıdır.
Yaz aylarında tambur çalındıktan sonra teller muhakkak silinmelidir.
Tamburu taşırken de dikkatli olmak gerekir. Tamburun oldukça hassas olan göğüs tahtasını
korumak için göğüs kısmını vücuda çevirerek taşımak ve çarpmalara karşı dikkatli olmak gerekir.
1.3. Tamburun Akordu ve Ana Perdeleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Seslerin frekans değerini gösteren dijital akort aletlerini ve akort programlarını araştırıp
edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
1.3.1. Tambur Akordu
Akort: Bir enstrümanın doğru ve uyumlu sesler verebilmesi için tellerini, belirli kurallar
çerçevesinde düzenlemeye akort denir. Ancak tambur akordunda doğru ses elde etmek için bazen
perdelerin yerlerini de oynatmak gerekebilir.
Türk müziği, Batı notasyonu ile yazılmaktadır. Notalar, ikinci çizgiye konulan sol anahtarına göre
yazılıp okunur. Ancak bu durumda okunan nota ile duyulan ses birbirinden farklı olmaktadır. Çünkü
Türk müziği sazları 440 Hz la sesine göre akort edilir ama Türk müziğinde 440 Hz (la) sesi, (re) yani
nevâ olarak kabul edilir. Akort yaparken bu bilgi unutulmamalıdır.
Tambur sapının çok uzun olması ve çalış esnasında çift telleri kaynaştırmak, tambura yeni
başlayan öğrenciler için zorluk oluşturmaktadır. Bu nedenle tambura yeni başlayan öğrencilerin
akortlarını, bir süre öğretmen eşliğinde yapmaları uygun olacaktır.
21