Page 14 - Çalgı Eğitimi Tar 9
P. 14

TAR

         9                                 TAR HAKKINDA GENEL BİLGİLER


               1. TAR HAKKINDA GENEL BILGILER


                              Hazırlık Çalışması

                 •  Tarın tarihi ve Azerbaycan tarı ile ilgili araştırma yapınız.
                 •  Tanınmış tar sanatçılarının tar icralarını izleyerek tarın yapısı, tutuşu, tınısı ve çalımıyla ilgili
                     gözlem yapınız.
                 •  Tarın  icra  edildiği  musiki  coğrafyasıyla  ilgili  araştırma  yaparak  farklı  ülkelerdeki  tar
                     icralarından oluşan bir kayıt hazırlayınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.



                 1.1. Tarın Tarihçesi

                      Tar, Azerbaycan ve İran başta olmak üzere bazı Orta Asya ülkeleri ve Kafkasya ile Türkiye’de
               Kars, Iğdır ve civarında yaygın olarak kullanılan mızraplı bir halk çalgısıdır. Tarın kelime anlamı
               “tel” dir ve esasen Farsça bir kelimedir. Tar çalan kimseye tarzen adı verilir. Tar çalgısıyla ilgili en
               eski yazılı kaynaklar 10. yüzyıla ait olduğundan bu çalgının tarihinin 10. yüzyıldan başladığı kabul
               edilmektedir. X. asır şairlerinden İranlı Baba Tahir'in   "Yer ve Gök şiirinde tar adı geçen bir bölüm:
                                                      Kanadı kırılmış guşa benzer bir üreğim vardır,
                                                      Derya kenarında oturmuş gemi kimiyem.
                                                      Hamı (herkes) deyir ki, "Tahir tar çal"
                                                      Gırılmış tardan ses çıkar mı?

                                            XI. asırda yaşamış Azerbaycan şairi Getran Tebrizi "Divan'ında" tarın
                                            adından bahsediyor.
                                                      "Bülbülün nağmesi, suların şırıltısı
                                                      Cenk, tar ve rebap seslerine garışmışdır."

                                                   Menşei  aynı  olsa  da  çağdaş  Azerbaycan  tarı  (Görsel  1.1);
                                            yapısı, tel sayısı ve çalma şekli gibi özellikleri açısından İran tarından
                                            hayli farklıdır. 19. asra kadar Azerbaycan’da, halen İran’da çalınmakta
                                            olan beş telli tar -ki bu tar da sonraları altı telli hale getirilmiştir-
                                            kullanılmakta  iken  asrın  ikinci  yarısında  Azerbaycan  müziğinin
                   a                b       en  önemli  şahsiyetlerinden  olan  tarzen  Mirze  Sadık  Esedoğlu-
                                            Sadıkcan, tarın yapısında, akustik prensiplerinde köklü değişiklikler
                Görsel 1.1: a) Azerbaycan tarı,   yapmıştır. Mirze Sadık Esedoğlu, tarın teknesini eskiye oranla daha
                        b) İran tarı        derin  kazıyıp  incelterek  onun  ağırlığını  azaltmış,  yüzünün  çapını
                                            hayli genişletmiştir. Bu sayede tarın akustik ses hacmi artmış ve o
               zamana kadar diz üzerine konularak çalınan bu çalgının göğüs üzerinde -ve böylece ayakta da-
               çalınmasına  imkân  yaratılmıştır.  Mirze  Sadık  Esedoğlu  tel  ve  perde  sayısında  da  değişiklikler
               yapmış, tarı on bir telli ve yirmi iki perdeli bir çalgı aleti haline getirerek onun icra tekniklerinin
               imkânlarını genişletmiştir. Türkiye’de icrası ve eğitimi gerçekleştirilmekte olan tar, Esedoğlu’nun
               yeniden tasarladığı ve Azerbaycan (veya Kafkas) tarı olarak da bilinen bu çalgıdır.

                      Tar, esas itibariyle bir halk çalgısı olmakla birlikte Azerbaycanlı besteciler tarafından 20. yüzyılın
               başlarından itibaren yapılan değerli çalışmalar sayesinde oldukça zengin bir beste repertuvarına
               da sahiptir. Tar ve senfonik orkestra için ilk konçerto, Azerbaycanlı besteci Hacı Hanmemmedov





                 12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19