Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ TAR 9
P. 14

TAR
          9                                  TAR HAKKINDA GENEL BİLGİLER


                 1. TAR HAKKINDA GENEL BILGILER


                               Hazırlık Çalışması

                   •   Tarın tarihi ve Azerbaycan tarı ile ilgili araştırma yapınız.
                   •   Tanınmış tar sanatçılarının tar icralarını izleyerek tarın yapısı, tutuşu, tınısı ve çalımıyla ilgili
                       gözlem yapınız.
                   •   Tarın  icra  edildiği  musiki  coğrafyasıyla  ilgili  araştırma  yaparak  farklı  ülkelerdeki  tar
                       icralarından oluşan bir kayıt hazırlayınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.



                   1.1. Tarın Tarihçesi

                        Tar, Azerbaycan ve İran başta olmak üzere bazı Orta Asya ülkeleri ve Kafkasya ile Türkiye’de
                 Kars, Iğdır ve civarında yaygın olarak kullanılan mızraplı bir halk çalgısıdır. Tarın kelime anlamı
                 “tel” dir ve esasen Farsça bir kelimedir. Tar çalan kimseye tarzen adı verilir. Tar çalgısıyla ilgili en
                 eski yazılı kaynaklar 10. yüzyıla ait olduğundan bu çalgının tarihinin 10. yüzyıldan başladığı kabul
                 edilmektedir. X. asır şairlerinden İranlı Baba Tahir'in   "Yer ve Gök şiirinde tar adı geçen bir bölüm:
                                                        Kanadı kırılmış guşa benzer bir üreğim vardır,
                                                        Derya kenarında oturmuş gemi kimiyem.
                                                        Hamı (herkes) deyir ki, "Tahir tar çal"
                                                        Gırılmış tardan ses çıkar mı?

                                              XI. asırda yaşamış Azerbaycan şairi Getran Tebrizi "Divan'ında" tarın
                                              adından bahsediyor.
                                                        "Bülbülün nağmesi, suların şırıltısı
                                                        Cenk, tar ve rebap seslerine garışmışdır."

                                                     Menşei  aynı  olsa  da  çağdaş  Azerbaycan  tarı  (Görsel  1.1);
                                              yapısı, tel sayısı ve çalma şekli gibi özellikleri açısından İran tarından
                                              hayli farklıdır. 19. asra kadar Azerbaycan’da, halen İran’da çalınmakta
                                              olan beş telli tar -ki bu tar da sonraları altı telli hale getirilmiştir-
                                              kullanılmakta  iken  asrın  ikinci  yarısında  Azerbaycan  müziğinin
                     a                b       en  önemli  şahsiyetlerinden  olan  tarzen  Mirze  Sadık  Esedoğlu-
                                              Sadıkcan, tarın yapısında, akustik prensiplerinde köklü değişiklikler
                  Görsel 1.1: a) Azerbaycan tarı,   yapmıştır. Mirze Sadık Esedoğlu, tarın teknesini eskiye oranla daha
                          b) İran tarı        derin  kazıyıp  incelterek  onun  ağırlığını  azaltmış,  yüzünün  çapını
                                              hayli genişletmiştir. Bu sayede tarın akustik ses hacmi artmış ve o

                 zamana kadar diz üzerine konularak çalınan bu çalgının göğüs üzerinde -ve böylece ayakta da-
                 çalınmasına  imkân  yaratılmıştır.  Mirze  Sadık  Esedoğlu  tel  ve  perde  sayısında  da  değişiklikler
                 yapmış, tarı on bir telli ve yirmi iki perdeli bir çalgı aleti haline getirerek onun icra tekniklerinin
                 imkânlarını genişletmiştir. Türkiye’de icrası ve eğitimi gerçekleştirilmekte olan tar, Esedoğlu’nun
                 yeniden tasarladığı ve Azerbaycan (veya Kafkas) tarı olarak da bilinen bu çalgıdır.


                        Tar, esas itibariyle bir halk çalgısı olmakla birlikte Azerbaycanlı besteciler tarafından 20. yüzyılın
                 başlarından itibaren yapılan değerli çalışmalar sayesinde oldukça zengin bir beste repertuvarına
                 da sahiptir. Tar ve senfonik orkestra için ilk konçerto, Azerbaycanlı besteci Hacı Hanmemmedov





                   12
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19