Page 51 - Toplu Ses Eğitimi
P. 51

3. ÜNİTE


                3.1.3. Artikülasyon (Boğumlama, Eklemleme, Sesletim) Çalışmaları

               Art külasyon kurallarına uyarak konuşmak ve şarkı söylemek  fade gücünü artıran b r faktördür. Konuşurken ya da
            şarkı söylerken art külasyon bozukluklarına yol açmamak  ç n doğru nefes alma tekn kler n  uygulamaya d kkat et-
            mek gerek r. Kel meler seslend r l rken ağız yeter nce açılmalı, doğru tela  uzlar d nlenerek bol m ktarda tekrar ve sesl
            okuma yapılmalıdır. Şarkıların hızlı söylenen kısımlarında kel meler yutulmamalı, her hecen n tonlama ve vurgusuna
            d kkat ed lmel d r. Kel me ve cümleler  anlamına uygun h ss  vererek ve doğru tonlama yaparak  fade etme sanatı olan
            d ks yon kurallarına uymaya da özen göster lmel d r.



                        15.  ETKİNLİK


               Aşağıdak  tekerlemeler  art külasyon kurallarına d kkat ederek önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Ardından ver len
               boş d zek üzer ne r tm k uygunluğuna göre yazınız. S z de b ld ğ n z tekerlemeler n r tm k yazımını yapınız.

                  Örnek egzersiz:
                  1.  Eveleme, geveleme, deve kuşu kovalama.


                  2.  Dal sarkar kartal kalkar, kartal kalkar dal sarkar.
                      .........................................................................................................................................................................................................................
                      .........................................................................................................................................................................................................................


                  3.  O p kap, bu p kap, şu p kap.
                      .........................................................................................................................................................................................................................
                      .........................................................................................................................................................................................................................






                        16.  ETKİNLİK



               Aşağıdak  tekerlemeler  önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Tekerlemeler  okurken art külasyon ve d ks yon kural-
               larına d kkat ed n z. Her kel men n anlaşılır ve net b r şek lde duyulmasına özen göster n z. S z de b ld ğ n z ya da
               bulduğunuz değ ş k tekerlemeler  arkadaşlarınızla b rl kte okuyunuz.

                  •  Âdem madene g tm ş. Âdem madende badem yem ş. Mademk  Âdem madende badem yem ş, n ye b ze
                            get rmem ş?

                  •  S z n damda var beş boz başlı beş boz ördek, b z m damda var beş boz başlı beş boz ördek. S z n damdak
                           beş boz başlı beş boz ördek, b z m damdak  beş boz başlı beş boz ördeğe “S z de b z m g b  beş boz başlı
                             beş boz ördeks n z.” dem ş.
                  •  Kelk t’te kekl kler Kesm k’e dadanmışlar. Kelk tl ler de Kesm k’tek  kekl kler n et ne dadanmışlar. Kelk t’tek
                            kekl kler Kesm k’e dadanmayaydılar Kelk tl ler de Kesm k’tek  kekl kler n et ne dadanmazlardı.
                  •  Paşa tasıyla taşa taşa beş tas has üzüm hoşafı, paşanın tasası taşanın maşası pas tutmaz şaşılır makası.
                  •  Al bu takatukaları takatukacıya götür. Takatukacı bu taka tukaları takatukalatmazsa al bu takatukaları taka
                            tukacıdan takatukalatmadan ger  get r.




                                                                                                            34









                                                                                             DİL VE KONUŞMA   49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56