Page 51 - Toplu Ses Eğitimi
P. 51
3. ÜNİTE
3.1.3. Artikülasyon (Boğumlama, Eklemleme, Sesletim) Çalışmaları
Art külasyon kurallarına uyarak konuşmak ve şarkı söylemek fade gücünü artıran b r faktördür. Konuşurken ya da
şarkı söylerken art külasyon bozukluklarına yol açmamak ç n doğru nefes alma tekn kler n uygulamaya d kkat et-
mek gerek r. Kel meler seslend r l rken ağız yeter nce açılmalı, doğru tela uzlar d nlenerek bol m ktarda tekrar ve sesl
okuma yapılmalıdır. Şarkıların hızlı söylenen kısımlarında kel meler yutulmamalı, her hecen n tonlama ve vurgusuna
d kkat ed lmel d r. Kel me ve cümleler anlamına uygun h ss vererek ve doğru tonlama yaparak fade etme sanatı olan
d ks yon kurallarına uymaya da özen göster lmel d r.
15. ETKİNLİK
Aşağıdak tekerlemeler art külasyon kurallarına d kkat ederek önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Ardından ver len
boş d zek üzer ne r tm k uygunluğuna göre yazınız. S z de b ld ğ n z tekerlemeler n r tm k yazımını yapınız.
Örnek egzersiz:
1. Eveleme, geveleme, deve kuşu kovalama.
2. Dal sarkar kartal kalkar, kartal kalkar dal sarkar.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
3. O p kap, bu p kap, şu p kap.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
16. ETKİNLİK
Aşağıdak tekerlemeler önce yavaş, sonra hızlı okuyunuz. Tekerlemeler okurken art külasyon ve d ks yon kural-
larına d kkat ed n z. Her kel men n anlaşılır ve net b r şek lde duyulmasına özen göster n z. S z de b ld ğ n z ya da
bulduğunuz değ ş k tekerlemeler arkadaşlarınızla b rl kte okuyunuz.
• Âdem madene g tm ş. Âdem madende badem yem ş. Mademk Âdem madende badem yem ş, n ye b ze
get rmem ş?
• S z n damda var beş boz başlı beş boz ördek, b z m damda var beş boz başlı beş boz ördek. S z n damdak
beş boz başlı beş boz ördek, b z m damdak beş boz başlı beş boz ördeğe “S z de b z m g b beş boz başlı
beş boz ördeks n z.” dem ş.
• Kelk t’te kekl kler Kesm k’e dadanmışlar. Kelk tl ler de Kesm k’tek kekl kler n et ne dadanmışlar. Kelk t’tek
kekl kler Kesm k’e dadanmayaydılar Kelk tl ler de Kesm k’tek kekl kler n et ne dadanmazlardı.
• Paşa tasıyla taşa taşa beş tas has üzüm hoşafı, paşanın tasası taşanın maşası pas tutmaz şaşılır makası.
• Al bu takatukaları takatukacıya götür. Takatukacı bu taka tukaları takatukalatmazsa al bu takatukaları taka
tukacıdan takatukalatmadan ger get r.
34
DİL VE KONUŞMA 49

