Page 56 - TOPLU SES EĞİTİMİ
P. 56
OKUMA PARÇASI
TAM BİR SES SANATI
“… Tam bir ses sanatına sahip olabilmek için üç ayrı ögenin kaynaşması gerekir: ses ya da ton, yorum-
lama (enterpretasyon), ritmik doğruluk (prezisyon). Bu açıdan şarkı söyleyeni bir aşçıya benzetebiliriz.
Aşçı; taze yumurta, şeker ve sütü karıştırarak lezzetli bir sufle yapabilir. Bu sufleyi oluşturan yumurta,
şeker ve süt birbirine benzemeyen ayrı gıdalardır. Bunun gibi ses sanatçısı da dinleyicilerine yalnız ses,
yalnız yorumlama ya da yalnız ritim vermez; bunların artistik bir oluşumunu sunar. Suflenin lezzetli ola-
bilmesi için içeriğindeki maddelerin oranına dikkat edilmeli ve sufle, yemek zamanına hazır edilmelidir.
Ses artistinin sanatı da güven, disiplin ve beceri ögeleriyle öyle denetim altına alınmış olmalıdır ki sahne-
ye çıktığı zaman tam bir mükemmellik sergileyebilsin…”
“…Yorumlama ancak müzik güvenle öğrenildikten sonra başlar. Melodi, aralıklar ve ritimleri iyice elde
ediniz. Önce bunlara duygu koymadan, duygu katmadan çalışınız. Sonra sözcükleri öğreniniz.
Sözler de tam anlamıyla öğrenilmelidir. Bunun için şiiri melodiden bağımsız olarak çalışmak yararlıdır.
Şiirin içeriğini, anlamını iyice bilmek gerekir.
Sözler de öğrenildikten sonra bu iki elemanın yani söz ve müziğin birleştirilmesi kalıyor ki bu da
aşamalı olarak yapılır. Şiirin anlamı ve ritmi, müzikteki melodik çizgi ile ifade edilecektir. İşte yorumlama
yolunda atılmış ilk adım…”
Müzik Eğitimi, Maggie Teyte
(Komisyon tarafından düzenlenmiştir.)
54 DİL VE KONUŞMA