Page 78 - Toplu Ses Eğitimi
P. 78

5. ÜNİTE
                                                    GENÇLİK
                                                    (İKİ SESLİ KANON)             UYARLAMA:ZİYA AYTINTAN
                                                                                  SAİP EGÜZ
                                                  GENÇLİK (İKİ SESLİ KANON)
                                                                                         Uyarlama: Z ya Aydıntan
                                  1
                              2
                            b
                        & 4      œ                    ˙               . œ   œ   . œ   œ   ˙
                                          œ
                              f  Bu      genç    -    lik           bil     ki her    za man-
                        2
                 4                                     œ
                  &  b  œ         œ          œ            œ   œ    œ        œ           ˙                . .
                                                          3
                       Bağ    -   la   -    nır        bu va -  ta -  na    can   -    dan





                        SIRA SENDE


                 S z de farklı kaynaklardan bulduğunuz kanonları arkadaşlarınızla b rl kte seslend r n z.




            5.2. Çok Seslilik


                        HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  1.  Çok sesl  koro konser  kaydı  zley n z ya da fırsatınız olursa çok sesl  koro konser ne g d n z. Konserde
                  d nled ğ n z eserler n özell kler  hakkındak   zlen mler n z  arkadaşlarınız ve öğretmen n zle paylaşınız.
                  2.  Armon  ve kontrpuan kel meler n n anlamlarını çeş tl  müz k b lg s  kaynaklarından araştırınız. Ulaşa-
                  b ld ğ n z b lg ler  öğretmen n z ve arkadaşlarınızla paylaşınız.


                5.2.1. Çok Seslilik Kavramı

                  Müz kte b rden fazla ses n (part n n) bel rl  kurallar  ç nde b rl kte seslend r lmes ne çok seslilik den r. Cangal,
            çok sesl l ğ  “aynı anda tınlayan sesler n bell  b r amaca yönel k ve zamanla değ şen görüşlere göre b rl kte kaynaşması”
            olarak tanımlamaktadır (1988, s. 147). Çok sesl l kte kullanılan en yaygın  k  armon  yöntem , “pol fon ” (polyphon ) ve
            “homofon ”d r (homophon e).
                  Pol fon , yatay çok sesl l k  ç nde ezg ye ezg yle karşılık ver lerek sesler n armon ze ed lmes d r. B rden fazla
            ezg n n b rb r nden bağımsız hareketler n n oluşturduğu uyumu sağlayan “kontrpuan tekn ğ ”ne dayanmaktadır.
            Homofon   se d key armon   ç nde b r ezg ye karşılık olarak ona eşl k eden seslerden oluşmaktadır. Pol fon  ve
            homofon n n yanı sıra çağdaş dönem bestec ler n n klas k armon  kurallarının dışında oluşturduğu “atonal armon
            s stem ” de çok sesl l k uygulamalarında kullanılmaktadır.


                        ARAŞTIR PAYLAŞ

                 Kontrpuan tekn ğ n  araştırınız. Kontrpuan tekn ğ yle yazılmış çalgı ya da koro eserler  d nley p bu eserler
               arkadaşlarınızla paylaşınız.













         76    KANON VE ÇOK SESLİLİK
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83