Page 78 - Toplu Ses Eğitimi
P. 78
5. ÜNİTE
GENÇLİK
(İKİ SESLİ KANON) UYARLAMA:ZİYA AYTINTAN
SAİP EGÜZ
GENÇLİK (İKİ SESLİ KANON)
Uyarlama: Z ya Aydıntan
1
2
b
& 4 œ ˙ . œ œ . œ œ ˙
œ
f Bu genç - lik bil ki her za man-
2
4 œ
& b œ œ œ œ œ œ œ ˙ . .
3
Bağ - la - nır bu va - ta - na can - dan
SIRA SENDE
S z de farklı kaynaklardan bulduğunuz kanonları arkadaşlarınızla b rl kte seslend r n z.
5.2. Çok Seslilik
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Çok sesl koro konser kaydı zley n z ya da fırsatınız olursa çok sesl koro konser ne g d n z. Konserde
d nled ğ n z eserler n özell kler hakkındak zlen mler n z arkadaşlarınız ve öğretmen n zle paylaşınız.
2. Armon ve kontrpuan kel meler n n anlamlarını çeş tl müz k b lg s kaynaklarından araştırınız. Ulaşa-
b ld ğ n z b lg ler öğretmen n z ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
5.2.1. Çok Seslilik Kavramı
Müz kte b rden fazla ses n (part n n) bel rl kurallar ç nde b rl kte seslend r lmes ne çok seslilik den r. Cangal,
çok sesl l ğ “aynı anda tınlayan sesler n bell b r amaca yönel k ve zamanla değ şen görüşlere göre b rl kte kaynaşması”
olarak tanımlamaktadır (1988, s. 147). Çok sesl l kte kullanılan en yaygın k armon yöntem , “pol fon ” (polyphon ) ve
“homofon ”d r (homophon e).
Pol fon , yatay çok sesl l k ç nde ezg ye ezg yle karşılık ver lerek sesler n armon ze ed lmes d r. B rden fazla
ezg n n b rb r nden bağımsız hareketler n n oluşturduğu uyumu sağlayan “kontrpuan tekn ğ ”ne dayanmaktadır.
Homofon se d key armon ç nde b r ezg ye karşılık olarak ona eşl k eden seslerden oluşmaktadır. Pol fon ve
homofon n n yanı sıra çağdaş dönem bestec ler n n klas k armon kurallarının dışında oluşturduğu “atonal armon
s stem ” de çok sesl l k uygulamalarında kullanılmaktadır.
ARAŞTIR PAYLAŞ
Kontrpuan tekn ğ n araştırınız. Kontrpuan tekn ğ yle yazılmış çalgı ya da koro eserler d nley p bu eserler
arkadaşlarınızla paylaşınız.
76 KANON VE ÇOK SESLİLİK