Page 78 - TOPLU SES EĞİTİMİ
P. 78
5. ÜNİTE
GENÇLİK
(İKİ SESLİ KANON) UYARLAMA:ZİYA AYTINTAN
SAİP EGÜZ
GENÇLİK (İKİ SESLİ KANON)
Uyarlama: Ziya Aydıntan
1
2
b
& 4 œ ˙ . œ œ . œ œ ˙
œ
f Bu genç - lik bil ki her za man
-
2
4 œ
& b œ œ œ œ œ œ œ ˙ . .
3
Bağ - la - nır bu va - ta - na can - dan
SIRA SENDE
Siz de farklı kaynaklardan bulduğunuz kanonları arkadaşlarınızla birlikte seslendiriniz.
5.2. Çok Seslilik
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Çok sesli koro konseri kaydı izleyiniz ya da fırsatınız olursa çok sesli koro konserine gidiniz. Konserde
dinlediğiniz eserlerin özellikleri hakkındaki izlenimlerinizi arkadaşlarınız ve öğretmeninizle paylaşınız.
2. Armoni ve kontrpuan kelimelerinin anlamlarını çeşitli müzik bilgisi kaynaklarından araştırınız. Ulaşa-
bildiğiniz bilgileri öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
5.2.1. Çok Seslilik Kavramı
Müzikte birden fazla sesin (partinin) belirli kurallar içinde birlikte seslendirilmesine çok seslilik denir. Cangal,
çok sesliliği “aynı anda tınlayan seslerin belli bir amaca yönelik ve zamanla değişen görüşlere göre birlikte kaynaşması”
olarak tanımlamaktadır (1988, s. 147). Çok seslilikte kullanılan en yaygın iki armoni yöntemi, “polifoni” (polyphoni) ve
“homofoni”dir (homophonie).
Polifoni, yatay çok seslilik içinde ezgiye ezgiyle karşılık verilerek seslerin armonize edilmesidir. Birden fazla
ezginin birbirinden bağımsız hareketlerinin oluşturduğu uyumu sağlayan “kontrpuan tekniği”ne dayanmaktadır.
Homofoni ise dikey armoni içinde bir ezgiye karşılık olarak ona eşlik eden seslerden oluşmaktadır. Polifoni ve
homofoninin yanı sıra çağdaş dönem bestecilerinin klasik armoni kurallarının dışında oluşturduğu “atonal armoni
sistemi” de çok seslilik uygulamalarında kullanılmaktadır.
ARAŞTIR PAYLAŞ
Kontrpuan tekniğini araştırınız. Kontrpuan tekniğiyle yazılmış çalgı ya da koro eserleri dinleyip bu eserleri
arkadaşlarınızla paylaşınız.
76 KANON VE ÇOK SESLİLİK