Page 78 - TOPLU SES EĞİTİMİ
P. 78

5. ÜNİTE
                                                    GENÇLİK
                                                    (İKİ SESLİ KANON)             UYARLAMA:ZİYA AYTINTAN
                                                                                  SAİP EGÜZ
                                                  GENÇLİK (İKİ SESLİ KANON)
                                                                                         Uyarlama: Ziya Aydıntan
                                  1
                              2
                            b
                        & 4      œ                    ˙               . œ   œ   . œ   œ   ˙
                                          œ
                              f  Bu      genç    -    lik           bil     ki her    za man
                                                                                        -
                        2
                 4                                     œ
                  &  b  œ         œ          œ            œ   œ    œ        œ           ˙                . .
                                                          3
                       Bağ    -   la   -    nır        bu va -  ta -  na    can   -    dan





                        SIRA SENDE


                 Siz de farklı kaynaklardan bulduğunuz kanonları arkadaşlarınızla birlikte seslendiriniz.




            5.2. Çok Seslilik


                        HAZIRLIK ÇALIŞMASI


                  1.  Çok sesli koro konseri kaydı izleyiniz ya da fırsatınız olursa çok sesli koro konserine gidiniz. Konserde
                  dinlediğiniz eserlerin özellikleri hakkındaki izlenimlerinizi arkadaşlarınız ve öğretmeninizle paylaşınız.
                  2.  Armoni ve kontrpuan kelimelerinin anlamlarını çeşitli müzik bilgisi kaynaklarından araştırınız. Ulaşa-
                  bildiğiniz bilgileri öğretmeniniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.


                5.2.1. Çok Seslilik Kavramı

                  Müzikte birden fazla sesin (partinin) belirli kurallar içinde birlikte seslendirilmesine çok seslilik denir. Cangal,
            çok sesliliği “aynı anda tınlayan seslerin belli bir amaca yönelik ve zamanla değişen görüşlere göre birlikte kaynaşması”
            olarak tanımlamaktadır (1988, s. 147). Çok seslilikte kullanılan en yaygın iki armoni yöntemi, “polifoni” (polyphoni) ve
            “homofoni”dir (homophonie).
                  Polifoni, yatay çok seslilik içinde ezgiye ezgiyle karşılık verilerek seslerin armonize edilmesidir. Birden fazla
            ezginin birbirinden bağımsız hareketlerinin oluşturduğu uyumu sağlayan “kontrpuan tekniği”ne dayanmaktadır.
            Homofoni ise dikey armoni içinde bir ezgiye karşılık olarak ona eşlik eden seslerden oluşmaktadır. Polifoni ve
            homofoninin yanı sıra çağdaş dönem bestecilerinin klasik armoni kurallarının dışında oluşturduğu “atonal armoni
            sistemi” de çok seslilik uygulamalarında kullanılmaktadır.


                        ARAŞTIR PAYLAŞ

                 Kontrpuan tekniğini araştırınız. Kontrpuan tekniğiyle yazılmış çalgı ya da koro eserleri dinleyip bu eserleri
               arkadaşlarınızla paylaşınız.













         76    KANON VE ÇOK SESLİLİK
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83