Page 64 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 64
6. BASİT MAKAMLAR
6. BASİT MAKAMLAR
Hazırlık Çalışması
Çârgâh, bûselik ve kürdî makamlarında eserler bulup dinleyiniz.
6.1. Çârgâh Makamı
Burada verilen çârgâh makamı Arel-Ezgi-Uzdilek ses sisteminin kabul ettiği şekildedir. Batı müzi-
ğindeki do majör dizisinin karşılığıdır. Eskiden kullanılan çârgâh makamına göre farklılıklar göster-
mektedir.
6.1.1. Çârgâh Dizisi
Çârgâh makamı, kaba çârgâh perdesindeki çârgâh beşlisine rast perdesindeki çârgâh dörtlüsünün ek-
lenmesi ile oluşur.
Çârgâh Makamı Perdeleri: Kaba çârgâh, yegâh, hüseynî-aşiran, acem-aşiran, rast, dügâh, bûselik,
çârgâh.
Kaba bûselik Kaba çârgâh Yegâh Hüseynî-aşiran Acem-aşiran Rast Dügâh Bûselik Çârgâh
6.1.2. Çârgâh Makamını Oluşturan Unsurlar
Karar perdesi : kaba çârgâh perdesi
Seyri : çıkıcı
Yeden perdesi : kaba bûselik perdesi
Güçlü perdesi : rast perdesi
Donanım : Bir şey yazılmaz
Tiz durak : çârgâh perdesi
62 BASİT MAKAMLAR