Page 64 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 64

6. BASİT MAKAMLAR
                 6. BASİT MAKAMLAR





                                                       Hazırlık Çalışması

                   Çârgâh, bûselik ve kürdî makamlarında eserler bulup dinleyiniz.





                 6.1. Çârgâh Makamı

                 Burada verilen çârgâh makamı Arel-Ezgi-Uzdilek ses sisteminin kabul ettiği şekildedir. Batı müzi-
                 ğindeki do majör dizisinin karşılığıdır. Eskiden kullanılan çârgâh makamına göre farklılıklar göster-
                 mektedir.

                 6.1.1. Çârgâh Dizisi

                 Çârgâh makamı, kaba çârgâh perdesindeki çârgâh beşlisine rast perdesindeki çârgâh dörtlüsünün ek-
                 lenmesi ile oluşur.










                 Çârgâh Makamı Perdeleri: Kaba çârgâh, yegâh, hüseynî-aşiran, acem-aşiran, rast, dügâh, bûselik,
                 çârgâh.








                         Kaba bûselik   Kaba çârgâh      Yegâh  Hüseynî-aşiran      Acem-aşiran      Rast  Dügâh  Bûselik      Çârgâh







                 6.1.2. Çârgâh Makamını Oluşturan Unsurlar

                 Karar perdesi : kaba çârgâh perdesi
                 Seyri          : çıkıcı
                 Yeden perdesi : kaba bûselik perdesi
                 Güçlü perdesi  : rast perdesi
                 Donanım        : Bir şey yazılmaz
                 Tiz durak      : çârgâh perdesi












                 62   BASİT MAKAMLAR
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69