Page 64 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 64

6. BASİT MAKAM-
            6. BASİT MAKAMLAR






                                                   Hazırlık Çalışması

               Çârgâh, bûselik ve kürdî makamlarında eserler bulup dinleyiniz.




            6.1. Çârgâh Makamı


            Burada verilen çârgâh makamı Arel-Ezgi-Uzdilek ses sisteminin kabul ettiği şekildedir. Batı müzi-
            ğindeki do majör dizisinin karşılığıdır. Eskiden kullanılan çârgâh makamına göre farklılıklar göster-
            mektedir.

            6.1.1. Çârgâh Dizisi

            Çârgâh makamı, kaba çârgâh perdesindeki çârgâh beşlisine rast perdesindeki çârgâh dörtlüsünün ek-
            lenmesi ile oluşur.










            Çârgâh Makamı Perdeleri: Kaba çârgâh, yegâh, hüseynî-aşiran, acem-aşiran, rast, dügâh, bûselik,
            çârgâh.







                                      Yegâh                         Rast
                     Kaba bûselik   Kaba çârgâh   Hüseynî-aşiran    Acem-aşiran   Dügâh  Bûselik   Çârgâh






            6.1.2. Çârgâh Makamını Oluşturan Unsurlar


            Karar perdesi : kaba çârgâh perdesi
            Seyri           : çıkıcı
            Yeden perdesi : kaba bûselik perdesi
            Güçlü perdesi  : rast perdesi
            Donanım         : Bir şey yazılmaz
            Tiz durak       : çârgâh perdesi












            62    BASİT MAKAMLAR
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69