Page 68 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 68

6.2. Bûselik Makamı

            Bûselik makamı dizisi müziğimizde iki ayrı biçimde kullanılmıştır:


            6.2.1. Bûselik Dizisi

            1. Yerinde (dügâh perdesinde) bûselik beşlisine hüseynî perdesinde (5. derece) kürdî dörtlüsünün
            eklenmesinden meydana gelmiştir. (Bûselik beşlisi + 5. derecede kürdî dörtlüsü)










            Bûselik Makamı 1. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, acem, gerdaniye,
            muhayyer.





                    Nim Zirgüle   Dügâh         Bûselik      Çârgâh      Neva     Hüseynî          Acem   Gerdaniye    Muhayyer






            2. Yerinde bûselik beşlisine hüseynîde (5.derece) hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gel-
            miştir.







            Bûselik Makamının 2. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, dik acem, nim
            şehnaz, muhayyer.






                    Nim Zirgüle         Dügâh   Bûselik      Çârgâh      Neva     Hüseynî       Dik Acem      Nim Şehnaz   Muhayyer






            6.2.2. Bûselik Makamını Oluşturan Unsurlar

            Karar perdesi : dügâh perdesi
            Seyri           : çıkıcı, çıkıcı-inici
            Yeden perdesi  : nim zirgüle perdesi
            Güçlü perdesi  : hüseynî perdesi
            Donanım         : Bir şey yazılmaz
            Tiz durak       : muhayyer perdesi








            66    BASİT MAKAMLAR
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73