Page 68 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 68
6.2. Bûselik Makamı
Bûselik makamı dizisi müziğimizde iki ayrı biçimde kullanılmıştır:
6.2.1. Bûselik Dizisi
1. Yerinde (dügâh perdesinde) bûselik beşlisine hüseynî perdesinde (5. derece) kürdî dörtlüsünün
eklenmesinden meydana gelmiştir. (Bûselik beşlisi + 5. derecede kürdî dörtlüsü)
Bûselik Makamı 1. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, acem, gerdaniye,
muhayyer.
Nim Zirgüle Dügâh Bûselik Çârgâh Neva Hüseynî Acem Gerdaniye Muhayyer
2. Yerinde bûselik beşlisine hüseynîde (5.derece) hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gel-
miştir.
Bûselik Makamının 2. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, dik acem, nim
şehnaz, muhayyer.
Nim Zirgüle Dügâh Bûselik Çârgâh Neva Hüseynî Dik Acem Nim Şehnaz Muhayyer
6.2.2. Bûselik Makamını Oluşturan Unsurlar
Karar perdesi : dügâh perdesi
Seyri : çıkıcı, çıkıcı-inici
Yeden perdesi : nim zirgüle perdesi
Güçlü perdesi : hüseynî perdesi
Donanım : Bir şey yazılmaz
Tiz durak : muhayyer perdesi
66 BASİT MAKAMLAR