Page 68 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 68

6.2. Bûselik Makamı


                 Bûselik makamı dizisi müziğimizde iki ayrı biçimde kullanılmıştır:

                 6.2.1. Bûselik Dizisi

                 1. Yerinde (dügâh perdesinde) bûselik beşlisine hüseynî perdesinde (5. derece) kürdî dörtlüsünün
                 eklenmesinden meydana gelmiştir. (Bûselik beşlisi + 5. derecede kürdî dörtlüsü)










                 Bûselik Makamı 1. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, acem, gerdaniye,
                 muhayyer.





                        Nim Zirgüle   Dügâh         Bûselik      Çârgâh      Neva     Hüseynî          Acem   Gerdaniye    Muhayyer






                 2. Yerinde bûselik beşlisine hüseynîde (5.derece) hicaz dörtlüsünün eklenmesinden meydana gel-
                 miştir.








                 Bûselik Makamının 2. Dizisinin Perdeleri: dügâh, bûselik, çârgâh, neva, hüseynî, dik acem, nim
                 şehnaz, muhayyer.





                        Nim Zirgüle         Dügâh   Bûselik      Çârgâh      Neva     Hüseynî       Dik Acem      Nim Şehnaz   Muhayyer






                 6.2.2. Bûselik Makamını Oluşturan Unsurlar

                 Karar perdesi : dügâh perdesi
                 Seyri          : çıkıcı, çıkıcı-inici
                 Yeden perdesi  : nim zirgüle perdesi
                 Güçlü perdesi  : hüseynî perdesi
                 Donanım        : Bir şey yazılmaz
                 Tiz durak      : muhayyer perdesi








                 66   BASİT MAKAMLAR
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73