Page 84 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 84

Üniteye Başlarken
             Üniteye Başlarken


                                                 l
                 k
                                                  em
                                               in
                                           er
                                              d
                   l
                                                            d
                                                             a
                                                                ç
                                                          a
                                                     ek
                r
                                                         y
                                   in
                       ü
                                     d
                        z
                               l
                         ik
                                er
                            t
                             ür
                                         s
                   ı
                                      e
                                        e
                     m
                                                                a
                                                                                            ü
                                                                                             şün
                                                                                                 c
                                                                                           D
                                                                                     d
                                                                                       ir
                                                                                        ?
                                                                                                         i
                                                                                                          z
                                                                                                           i
                                                                                                       in
                                                                                                   e
                                                                                                    l
                                                                                                     er
                                                                         i
                                                                               n
                                                                                 em
                                                                          ç
               a
                                                                           in
                                                                              ö
                                                                        n
              F
              Farklı müzik türlerinde eser dinlemek ya da çalmak niçin önemlidir? Düşüncelerinizi
                                                                  lma
                                                                                     i
                                                                                    l
                                                                      k
                              a
                                 p
                                  a
                                        ı
                                        n
                                          ız
                                      ş
                                   y
                                    l
                                     a
                              l
              a
               r
              arkadaşlarınızla paylaşınız.  .
                     ş
                 a
                k
                    a
                   d
                       l
                       a
                         r
                          ı
                            ız
                          n
               5.1. Do Majör T
               5.1. Do Majör Tonunda Dizi, Etüt ve Eserler
                                     onunda Dizi, Etüt ve Eserler
               Viyolada dizi, seslerin yüksekliğe göre art arda sıralanmasıyla oluşan sistemli bir bütündür. Viyola-
            da dizi çalışmaları, sol ile sağ el tekniğinin geliştirilmesi ve temiz ses elde edilebilmesi için önemlidir.
            Eserlerin doğru tekniklerle çalınabilmesi ve yorumlanabilmesi için dizi ve etüt çalışmalarına önem ve-
            rilmelidir.
               5.1.1. Do Majör Dizisi
               Do majör dizisi, do notasından başlayarak sekiz sıralı sesin 2 tam 1 yarım, 3 tam 1 yarım aralık
            olacak şekilde art arda gelmesiyle oluşur. Do majör dizisi birinci pozisyonda iki oktav çalındığında
            dört teli yani do-sol-re-la tellerini kapsar. I. konumda bir oktav çalındığında iki teli (do-sol) ya da üç
            teli (sol-re-la) kapsar. Değiştirici işaret almaz.
               5.1.2. Do Majör Dizisini Çalma
               Do majör dizi çalışmalarından önce solfej çalışmasının ve sol el parmak konumlandırmalarının
            yapılması önemlidir. Ayrıca karekod uygulamasını kullanarak çalışmak sol el tekniği ve entonasyon
            için yol gösterici olacaktır.
               Do majör dizisini çalarken detaşe ve legato tekniklerini uygulamak sağ el becerilerini geliştirmeye
            katkı sağlar. Bu yüzden aşağıda verilen iki oktav do majör diziyi belirtilen yay şekillerine göre çalınız.
            Karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak 2 numaralı etüdü izleyiniz.
                                                                      4
                                                       0
                   ≥ ≤        0              0  w  w  w  w  w  w w  w  w  w  w  w  4           4
            1-  B          w  w  w  w  w w  w                                    w  w w   w  w  w  w
                   w  w  w                                                                          w  w  w
                   by
                                                                   ≤
                                                                     œ
                       ≥ ≤        0  1       0  1 œ  œ  œ  œ  œ  ˙  œ  ≥  œ  œ  œ  œ
                   4
             2-  B  4         œ   œ  œ  œ  œ  œ                                    œ  œ  œ  œ  œ  œ
                       œ  œ  œ                               by   üy                                œ  œ  ˙
                      ay                                                                                by
               5.1.3. Do Majör Dizisini Çalarken Farklı Yay Tekniklerini Uygulama
               Do majör dizisini çalarken detaşe ve legato tekniklerini uygulamak sağ el becerilerini geliştirmeye
            katkı sağlar. Bu yüzden aşağıda verilen iki oktav do majör diziyi A, B, C ve D maddelerinde belirtilen
            yay şekillerine göre çalınız.
                 A                    œ  B                  œ  C                -  - D              -    œ
                                                                                   œ
                                                                                                  œ
                                                                        œ
              B  4      œ  œ  œ  œ  œ      ˙   œ  œ  œ  œ  œ     ˙   œ  -  œ  œ  œ     ˙   œ  œ   - œ  œ
                 4 ˙
                                                                     -
                                                                ≥  ≤
                                                                      4
                    ≥ ≤         0 1       0 1   ˙  ˙  ˙  ˙  ˙   ˙  ˙  ˙  ˙  ˙    4          4
              B  4             ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙              Ó               ˙   ˙  ˙  ˙  ˙  ˙             . Ó  .
                 4
                    ˙  ˙  ˙  ˙                                                                ˙  ˙  ˙  ˙
              82     5. ÜNİTE
                        berta volmer Bratschenschule syf 19
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89