Page 23 - Disiplinler Arası Ödev Rehberi
P. 23
Disiplinler Arası Ödev Rehberi
10. SINIF
Disiplin 2
10.1 Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih Süre Bireysel
Alanları Hafta
KAZANIMLAR
Türk Dili ve Edebiyatı Tarih
B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar. 10.2.3. Rumeli’deki fetihler ile iskân (şenlendirme)
ve istimâlet politikalarının amaçlarını ve etkilerini
a. Konuyla ilgili okuma ve araştırma yaptırılır.
analiz eder.
b. Yazısında kullanacağı bilgi, gözlem, düşünce,
a. Osmanlı’nın Anadolu’ya nispeten Rumeli’de
duygu, izlenim ve deneyimleriyle ilgili notlar
daha hızlı hâkimiyet kurmasında, Balkanlardaki
çıkarması ve görsel, işitsel dokümanlar bulması
toplulukların yaşadığı iç çekişmelerin (dinî,
veya hazırlaması sağlanır.
siyasi, sosyal) etkisi ile Osmanlı idaresinin
c. Araştırma, kaynaklara ulaşma, genel ağı gayrimüslimlere sunduğu imkânlara
doğru ve etkin kullanma, not alma ve özetleme değinilir. Öğrencilerin, aynı dönemde Avrupa
teknikleri üzerinde durulur. ülkelerindeki farklı inanca sahip olan insanların
yaşam koşullarını bu imkânlarla mukayese
ç. Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve etmeleri sağlanır.
etik boyutları belirtilir.
b. Rumeli’deki fetihlerin kalıcı olmasında rol
d. Konuyu sınırlamanın önemine değinilir.
oynayan demografik güçlerin (dervişler,
B.4. Yazacağı metni planlar. aşiretler, akıncı uç beyleri, Ahiyân-ı Rûm,
Bâciyân-ı Rûm) ve iskân politikasının önemine
B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun değinilir.
yazar.
c. XIV. yüzyıldan itibaren Balkanların Türk yurdu
olmasıyla Rumeli Türklüğünün doğduğu
vurgulanır.
Ödev Konusu Tarihsel Süreçte Rumeli’deki Türk Nüfusunun Artması Konusuyla İlgili Kısa Bir Hikâye
Yazımı
Amacı Rumeli’deki demografik yapının değişmesini hızlandıran faktörleri kavrayabilme.
Genel Beceriler Bilgi Okuryazarlığı, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerisi Yaratıcı Düşünme, Tarihsel Sorgulamaya Dayalı Araştırma
Açıklama Çalışmalarda iskân ve istimâlet politikaları, bu politikaların amaçlarının yer almasına
dikkat edilecektir. Ölçme ve değerlendirme aşamasında ölçeklerden birinin seçilmesi
yeterli olacaktır.
Yönerge 1. Rumeli’deki Türk nüfusunun artmasını hızlandıran iskân ve istimâlet politikasını ve
bu politikaların amaçlarını genel ağda araştırınız.
2. Topladığınız bilgileri kullanarak kısa bir hikâye yazınız. (Ahi, akıncı beyi, derviş veya
Türkmen gözüyle bir hikâye yazma)
3. Yazdığınız hikâyeyi çeşitli araç ve yöntemlerle (sınıf panosu, okul panosu, dergi,
gazete, sosyal medya vb.) paylaşınız.
Ölçme ve Ek 6 Dereceleme Ölçeği
Değerlendirme Ek 7 Kurmaca Metinler İçin (Öykü) Dereceleme Ölçeği
23