Page 23 - Disiplinler Arası Ödev Rehberi
P. 23

Disiplinler Arası Ödev Rehberi




                  10. SINIF



                Disiplin                                                         2
        10.1                Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih               Süre                Bireysel
                Alanları                                                       Hafta

                                                KAZANIMLAR

               Türk Dili ve Edebiyatı                        Tarih

             B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.   10.2.3. Rumeli’deki fetihler ile iskân (şenlendirme)
                                                           ve istimâlet politikalarının amaçlarını ve etkilerini
               a. Konuyla ilgili okuma ve araştırma yaptırılır.
                                                           analiz eder.
               b. Yazısında kullanacağı bilgi, gözlem, düşünce,
                                                             a. Osmanlı’nın Anadolu’ya nispeten Rumeli’de
                 duygu, izlenim ve deneyimleriyle ilgili notlar
                                                              daha hızlı hâkimiyet kurmasında, Balkanlardaki
                 çıkarması ve görsel, işitsel dokümanlar bulması
                                                              toplulukların yaşadığı iç çekişmelerin (dinî,
                 veya hazırlaması sağlanır.
                                                              siyasi, sosyal) etkisi ile Osmanlı idaresinin
               c. Araştırma, kaynaklara ulaşma, genel ağı     gayrimüslimlere sunduğu imkânlara
                 doğru ve etkin kullanma, not alma ve özetleme   değinilir. Öğrencilerin, aynı dönemde Avrupa
                 teknikleri üzerinde durulur.                 ülkelerindeki farklı inanca sahip olan insanların
                                                              yaşam koşullarını bu imkânlarla mukayese
               ç. Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve   etmeleri sağlanır.
                 etik boyutları belirtilir.
                                                             b. Rumeli’deki fetihlerin kalıcı olmasında rol
               d. Konuyu sınırlamanın önemine değinilir.
                                                              oynayan demografik güçlerin (dervişler,
             B.4. Yazacağı metni planlar.                     aşiretler, akıncı uç beyleri, Ahiyân-ı Rûm,
                                                              Bâciyân-ı Rûm) ve iskân politikasının önemine
             B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun   değinilir.
             yazar.
                                                             c. XIV. yüzyıldan itibaren Balkanların Türk yurdu
                                                              olmasıyla Rumeli Türklüğünün doğduğu
                                                              vurgulanır.

             Ödev Konusu     Tarihsel Süreçte Rumeli’deki Türk Nüfusunun Artması Konusuyla İlgili Kısa Bir Hikâye
                             Yazımı
             Amacı           Rumeli’deki demografik yapının değişmesini hızlandıran faktörleri kavrayabilme.

             Genel Beceriler  Bilgi Okuryazarlığı, Eleştirel Düşünme Becerisi
             Alan Becerisi   Yaratıcı Düşünme, Tarihsel Sorgulamaya Dayalı Araştırma
             Açıklama        Çalışmalarda iskân ve istimâlet politikaları, bu politikaların amaçlarının yer almasına
                             dikkat edilecektir. Ölçme ve değerlendirme aşamasında ölçeklerden birinin seçilmesi
                             yeterli olacaktır.
             Yönerge           1.  Rumeli’deki Türk nüfusunun artmasını hızlandıran iskân ve istimâlet politikasını ve
                                 bu politikaların amaçlarını genel ağda araştırınız.
                               2.  Topladığınız bilgileri kullanarak kısa bir hikâye yazınız. (Ahi, akıncı beyi, derviş veya
                                 Türkmen gözüyle bir hikâye yazma)
                               3.  Yazdığınız hikâyeyi çeşitli araç ve yöntemlerle (sınıf panosu, okul panosu, dergi,
                                 gazete, sosyal medya vb.) paylaşınız.
             Ölçme ve        Ek 6 Dereceleme Ölçeği
             Değerlendirme   Ek 7 Kurmaca Metinler İçin (Öykü) Dereceleme Ölçeği








                                                                                                   23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28