Page 18 - Dijital Okuryazarlık Becerileri Etkinlik Kitabı
P. 18
DİJİTAL
OKURYAZARLIK 5. KONU
DİJİTAL EĞİTİM ARAÇLARI
Eğitim ortamlarında kullanımı gittikçe yaygınlaşmaya başlayan Web 2.0 araçları ikinci nesil web ortamı olarak
bilinmekte olup kişilerin eş zamanlı etkileşerek iş birliği içinde bilgi, içerik vb. üretmesine ve paylaşmasına im-
kân tanıyan araçlardır.
2004 yılında Dale Dougherty tarafından bir okuma-yazma ağı olarak tanımlanan Web 2.0 bir konferans oturu-
munda beyin fırtınası olarak başlamış bir fikir olup, ilk olarak Tim O'Reilly tarafından 2004'te kullanılmıştır. Web
2.0 teknolojileri, sosyal etkileşimlerde ortak çıkarları olan büyük küresel kalabalıkları bir araya getirmeye ve
yönetmeye olanak tanımaktadır.
Görsel 5.1: Metaverse Görsel 5.2: Web 2.0 ve 3.0
Web 2.0 araçları eğitimde en çok kullanılması tavsiye edilen, bilgiyi bireyden alan ve etkileşim içinde olma
imkânı sağlayan araçlardır. İkinci nesil araçlar olarak tanımlanırlar. Ortaklaşma ile paylaşma imkânı sağlama
yeteneklerine sahiptirler.
Web 2.0 temel olarak kullanıcı tasarımı merkezlidir ve daha çok interaktif, işbirlikçi iletişim ve bilgi paylaşımı ile ilgilidir.
Web 2.0 araçları toplumdaki tüm bireylere bilgi paylaşımının yanı sıra, düşüncelerini, felsefelerini, sevdiği veya
sevmediği şeyleri ifade etmesine, ilgi duyduğu konularda yorumlar yapmasına etik kuralları doğrultusunda bir
özgürlük alanı oluşturmaktadır.
Daha geniş bir biçimde Web 2.0, kullanıcıların da içerik geliştirebildiği, birbirleriyle iş birliği yapabildiği, kul-
lanıcılar arasında bilgi ve fikir alışverişini destekleyen ikinci kuşak web platformu olarak da tanımlanmaktadır.
Sadece web araçlarını kullanarak çok kaliteli bir öğrenme ortamı oluşturmak mümkün değildir. Web araçları
diğer öğrenme ve öğretme yöntemleri ile birlikte destekleyici, etkileşimci ve işbirlikçi özelliklerinden yararla-
nılarak kullanılınca çok verimli sonuçlar alınabilir çünkü 2.0 web araçları; etkileşim, iş birlişi ve iletişimi sağlar.
Bilgi ve içerik oluşturmayı mümkün kılar. Kullanımları hem kolay hem de esnektir. Öğrencilerin hem yazma hem
de öğrenme süreçlerinde teknoloji becerilerini geliştirmeyi mümkün kılar. Öğrenciler iş birliğini geliştirici yeni
yöntemler öğrenirler. Öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci arasındaki mesafeyi azaltır ve daha iyi bir iş birliği
sağlar. Öğrenimi geleneksel (öğretmen, ders kitabı, öğrenci, 4 duvar) kalıpların dışına çıkarır.
Web araçları öğrenciler için öğrenmeyi daha anlamlı hâle getirmekte ve öğrencileri daha motive olmuş bir
şekilde öğrenme sürecinin bir parçası hâline getirmektedir.
Web 3.0 ise veri odaklı bir web yaratmak için makine tabanlı bir veri anlayışını kullanmaya odaklanacak olan
web siteleri ve uygulamalar için üçüncü nesil bir internet hizmetidir. Web 3.0'ın asıl hedefi daha akıllı, bağlantılı
ve açık web siteleri oluşturmaktır. Web 3.0 kullanıcılar için ileri seviye bir internet deneyimi ve yüksek oranda
kişiselleştirme anlamını taşıyor.
18