Page 30 - Dijital Okuryazarlık Becerileri Etkinlik Kitabı
P. 30
DİJİTAL
OKURYAZARLIK 7. KONU
MEDYA
Görsel 7.1: Medya
Medya, yaygın olarak iletişim alanında kullanılan basılı (gazete, dergi, kitap vb.) veya basılı olmayan (tv, radyo,
sinema, genel ağ, vb.) görsel ve işitsel tüm yayın araçlarını da içine alan geniş bir kavramdır.
Medyanın çeşitlenmesi, sosyal medya kullanımının artması ile insanların gerçek dünya ve medya dünyası
arasında ayrım yapmasını zorlaştırarak doğru bilgi ve becerilere sahip olmanın önemini ve gereğini artırmıştır..
Medya okuryazarlığı ise bireylerin tüm medya araçlarını amaca uygun ve doğru kullanabilme, çözümleyebilme,
iletebilme, değerlendirebilme becerilerini kazanabilmesidir. Bu beceri ile bireyler görsel, yazılı metin ile medya
metinlerinden ne anladığını ifade edebilecek düzeye gelir; ayrıca Türkçeyi doğru, etkili ve güzel bir şekilde
kullanmak gerektiği bilincine sahip olabilirler.
Medya okuryazarlığı becerisine sahip birey medya mesajlarına ulaşabilir, medya ürünleri oluşturabilir, medyayı
etik ve yasal ilkelere uyarak kullanabilir. Medyadaki bilgileri, mesajları eleştirel bakış açısı ve toplumsal
sorumluluk bilinciyle değerlendirebilirler.
Medya okuryazarlığı eğitimi öğrencilerde medya mesajlarına karşı farkındalık geliştirir; analiz ve değerlendirmeler
yaparak medya araçlarını amaca uygun, doğru ve etkili kullanma bilinci oluşturur. Farklı kaynaklardan gelen
bilgi kirliliği karşısında sorgulamalar yaparak doğru bilgiye ulaşmayı sağlar. Bireyler medya kanalları yoluyla
toplumla etkili iletişim kurmuş olurlar.
Medya kavramı, bu alandaki araçların çeşidinin artması ile günlük yaşamda daha çok yer almış ve toplumsal
yaşamın önemli bir parçası hâline gelmiştir.
Medya ortamında kendi medya iletilerini amaca uygun olarak oluşturabilmek önemlidir. Medya iletilerinin
kendine özgü dili, yapısı ve özgünlüğü vardır. Medya ileti uygulamaları ihtiyaca ve gelişen teknolojiye göre
sürekli değişmekte ve gelişmektedir. İnsanlar dijital ortamda medya iletilerini amacına uygun ve verimli
kullanmaları konusunda bilgi sahibi olmalıdır. Medya iletisi hazırlarken doğabilecek sorunlar karşısında
farkındalık geliştirebilmeleri, sorunları önleme yöntemleri konusunda dikkatli ve bilinçli olmaları gerekir.
30