Page 20 - Cografya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı - 10.Sınıf
P. 20
COĞRAFYA SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel amaca bağlı
olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı konu-
sunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin pu-
anlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve kullanımı
konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlendirmenin
ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda coğrafya dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından 10. sınıflardan farklı bilişsel
düzeylerde 5 kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde
ağırlıklı olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun yerine
kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen ölçme araçları-
nın öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması ve ilgili kazanımların
bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine hem de
ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine bağlı olacak
şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve eleştirel düşünme
gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse özgü becerilerin ölçülmesi
ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
20