Page 220 - Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 220
COĞRAFYA SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 13
3. Soru: Gelişmişlik düzeyi ile ilgili her bir farklılık 1 puan olmak üzere 14 özellikten
alınabilecek en yüksek puan 14’tür.
(Bir farklılığın iki ayrı ülke tipi için olumlu veya olumsuz hali tek madde kabul edi-
lecek)
Gelişmiş Ülkelerin Özellikleri Az Gelişmiş Ülkelerin Özellikleri
• Gelir dağılımı daha dengelidir. • Gelir dağılımı dengesizdir.
• Kişi başına düşen millî gelir yük- • Kişi başına düşen millî gelir dü-
sektir. şüktür.
• Nüfusun büyük bir bölümü sana- • Nüfusun büyük bir bölümü tarım
yi ve hizmet sektöründe istihdam sektöründe istihdam edilir.
edilir. • Nüfus artış hızı yüksektir.
• Nüfus artış hızı düşüktür. • Sağlık ve eğitim hizmetleri yeter-
• Sağlık ve eğitim hizmetleri geliş- sizdir.
miştir. • Altyapı yetersizdir.
• Altyapı gelişmiştir. • Tarımda ilkel yöntemler kullanılır.
• Tarımda modern yöntemler kul- • Araştırma geliştirme faaliyetlerine
lanılır. ayrılan kaynak düşüktür.
• Araştırma geliştirme faaliyetleri- • Doğum ve ölüm oranları yüksek-
ne ayrılan kaynak yüksektir. tir.
DEĞERLENDİRME • Doğum ve ölüm oranları düşük- • Kırsal nüfus fazladır.
tür. • Nitelikli iş gücü azdır.
• Kentsel nüfus fazladır. • Okuryazarlık oranı düşüktür.
• Nitelikli iş gücü fazladır. • Teknolojik imkânlar azdır.
• Okuryazarlık oranı yüksektir. • Toplumun geneli geniş ailelerden
• Teknolojik imkânlar fazladır. oluşur.
• Toplumun geneli çekirdek aile-
lerden oluşur.
4. Soru: Olası cevap şu şekilde olmalıdır. Alınabilecek en yüksek puan, üç temel
kıstasın her biri için 2 puan olmak üzere toplam6’dır.
İnsani gelişme endeksinde gelir düzeyinin yanında sağlık ve bilgi de temel kıstas
olarak görü lür. Bu üç kıstasın bir ülkede yeterli derecede bulunması insani geliş-
mişlik için önem arz etmektedir. Daha önceki dönemlerde yalnızca ekonomik bü-
yüklük insani gelişmişlik için yeterli bilgi vermemekteydi. Ekonomisi büyük olup
nüfusu çok kalabalık olan ülkelerde bu durum çok daha çarpıcı bir şekilde kendini
göstermekteydi. Endeks sayesinde yalnızca ekonomik büyüklüğü dikkate alan yak-
laşımlara yeni bir alternatif ortaya konmuş ve insani gelişmişlik açısından ülkelerin
farklılığı objektif kriterle hesaplanabilir şekilde ortaya konulmuştur.
İnsani gelişmişlik endeksi ile gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin sosyoekonomik
özellikleri ile ilgili cevapları yanlış yerleştiren öğrencilerin “Gelişmiş ve Gelişmekte
Olan Ülkelerin Ekonomi Özellikleri” konusunu tekrar çalışmaları önerilir.
GERİ BİLDİRİM
Sınıfın çoğunluğunda kavramlar yanlış yerleştirilmiş ise öğretmenin “Gelişmiş ve
Gelişmekte Olan Ülkelerin Ekonomi Özellikleri” konusunu tekrar etmesi, yanlış öğ-
renmeleri düzeltmesi ve kavram yanılgılarını gidermesi önerilir.
220