Page 13 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 13
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
2) Kısa Cevaplı Sorular
Kısa cevaplı sorulara verilecek cevaplar, tek bir sözcük ya da sayıdan oluşabilir. Dolayısıyla hem sunulan
cevap çok kısadır hem de puanlama çok az zaman almakla birlikte nesneldir. Bunun bir sonucu olarak
kısa cevaplı sorular, her eğitim düzeyindeki öğrencilere uygulanabilir niteliktedir.
3) Doğru / Yanlış Soruları
Öğrencilerden verilen bir önermenin doğru ya da yanlış olduğuna ilişkin yargılarını belirtmelerinin istendiği
sorular doğru yanlış sorularıdır. Doğru yanlış sorularının en önemli dezavantajı, öğrencilerin tahminle doğ-
ru cevabı bulma oranlarının %50 olmasıdır. Bu durum bu soruların şans başarısını artırmaktadır.
4) Eşleştirme Soruları
Birbiriyle ilgili olan ve iki grup halinde verilen bilgi ögelerinin eşleştirilmesini içeren soru türüdür. Eşleşti-
rilmesi istenen bilgi grupları; terimler ve onların tanımları, semboller ve onların adları biçiminde olabilir.
5) Açık Uçlu Sorular
Açık uçlu sorularda öğrencilerden belirtilen bir durumla ilgili bildiklerini yazılı olarak sunmaları beklenir.
Açık uçlu sorularda cevabın içeriği, niteliği ve uzunluğu bakımından yanıtlayıcı serbest bırakılır. Bu soru
türleri, öğrencilerin yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi üst düzey zihinsel özellikle-
rinin ölçülmesine olanak sağlar.
1.3.2. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntemleri
1) Performans Görevi
Öğrencilerin bir konudaki bilgilerini, becerilerini, anlama düzeylerini ve düşünme alışkanlıklarını yansıt-
malarına olanak sağlayan çeşitli durumların oluşturulduğu değerlendirme amaçlı çalışmalara performans
görevleri denir.
Performans görevleri aracılığıyla hem
Performans görevleri, öğrenmeyi ürün hem de süreç değerlendirilir ve per-
formans görevleri öğrencilerin üst düzey
pekiştirme amacıyla öğrencilerin
zihinsel özelliklerinin geliştirilmesi ve öl-
sahip oldukları bilgi ve becerileri çülmesinde sıklıkla kullanılır. Performans
kullanarak günlük hayatla ilişkilen- görevleri, öğrenmeyi pekiştirme amacıyla
öğrencilerin sahip oldukları bilgi ve bece-
dirilmiş bir ürün ortaya koymaları rileri kullanarak günlük hayatla ilişkilendi-
esasına dayanan uygulamalardır. rilmiş bir ürün ortaya koymaları esasına
dayanan uygulamalardır.
Performans görevleri, bireysel yapılabileceği gibi grup çalışması şeklinde de yapılabilir. Grup çalışması,
öğrencilerin sosyal, iletişim ve iş birliği becerilerinin gelişimine olanak sağlar.
Eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrencilere birtakım performans görevleri verilebilmektedir. Performans gö-
revlerine örnek olarak
• yaratıcı performanslar (sergi, dergi, gazete, pano, tarih şeridi, rol oynama vb.),
• yazılı görevler (araştırma raporu, makale, kompozisyon, açık uçlu soruları cevaplama, çalışmalar vb.),
• sunumlar,
• sınıf dışı çalışmalar (işlenecek konu hakkında bilgi toplama, metin okuma, görüşme yapma, etkinlikte
kullanılacak materyalleri hazırlama vb.) gibi etkinlikler gösterilebilir.
13