Page 17 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 17

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


             2) Dereceleme Ölçeği
               Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin, işlem-
               lerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek için kullanı-
               lan araçlardır.                                                             Hatırlatma
               Dereceleme ölçekleri öğrencinin performansına not vermek amacıyla
                                                                                 Performans dereceleri
               da kullanılabilmektedir. Ancak performans hakkında ayrıntılı bilgi sağ-
                                                                                 belirlenirken rakam değerleri
               lamamaktadırlar bu nedenle performansa dayalı değerlendirme yapa-
                                                                                 (4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
               bilmek için performans görevlerinin analitik dereceli puanlama anahtarı
                                                                                 performans tanımlayıcıları
               kullanılarak değerlendirilmesi tavsiye edilmektedir.
                                                                                 da (mükemmel, iyi, orta,
               Dereceleme ölçeğinin hazırlanmasına görevin içeriğini de dikkate al-
               mak  kaydıyla  beklenen  performansta  belirtilen  hususlar  ele  alınarak   geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
               ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.



             3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)

               Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
               bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
               Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
               Dereceli  puanlama  anahtarlarında  performansın  gerçekleşebileceği  farklı  nitelik  düzeyleri  belirtilmekte
               ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
               anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da dü-
               şük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş olurlar.
               Dereceli puanlama anahtarı;  bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak ikiye ay-
               rılır.







                                                     Dereceli Puanlama Anahtarı



                              Bütüncül Puanlama Anahtarı                    Analitik Puanlama Anahtarı


                             Öğretmenin  genel  süreci  veya                Performans  veya  ürünün  par-
                             ürünü bir bütün olarak ele alıp                çalarının ayrı ayrı puanlanması
                             parçalarına  ayırmadan  puanla-                daha sonra da bu ayrı ayrı veri-
                             ması esastır.                                  len puanların toplanarak toplam
                                                                            puanın hesaplanması esastır.


             1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim

               Biçimlendirici değerlendirme kapsamında öğrencilere verilen geri bildirim, öğrencilerin mevcut bilgi ve be-
               cerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına yardım-
               cı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan bilgiye
               ek olarak öğrenme eksikliklerini kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler yapabilecekle-
               rine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan geri bildirim, bütün
               öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB, 2020; Popham,
               2017). Geri bildirim genel olarak öğretmenler tarafından sunulurken öğrenciler de biçimlendirici
               değerlendirme kapsamında öz ve akran değerlendirme aracılığıyla önemli bir rol oynarlar.




                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22