Page 17 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 17
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
2) Dereceleme Ölçeği
Öğrenci çalışmasında gösterilen belirli kavramların, becerilerin, işlem-
lerin ya da tutumların ne oranda kazanıldığını tespit etmek için kullanı-
lan araçlardır. Hatırlatma
Dereceleme ölçekleri öğrencinin performansına not vermek amacıyla
Performans dereceleri
da kullanılabilmektedir. Ancak performans hakkında ayrıntılı bilgi sağ-
belirlenirken rakam değerleri
lamamaktadırlar bu nedenle performansa dayalı değerlendirme yapa-
(4-3-2-1) kullanılabileceği gibi
bilmek için performans görevlerinin analitik dereceli puanlama anahtarı
performans tanımlayıcıları
kullanılarak değerlendirilmesi tavsiye edilmektedir.
da (mükemmel, iyi, orta,
Dereceleme ölçeğinin hazırlanmasına görevin içeriğini de dikkate al-
mak kaydıyla beklenen performansta belirtilen hususlar ele alınarak geliştirilmesi gerekli) kullanılabilir.
ölçütlerin hazırlanması ile işe başlanmalıdır.
3) Dereceli Puanlama Anahtarı (Rubrik)
Dereceli puanlama anahtarı; öğrencinin bir kavram, durum veya olaya ilişkin bilgisini ifade etmesi veya
bir ödevi yapmasıyla ilişkili olarak öğrencinin yeterlik düzeyini belirlemeye yönelik bir puanlama sistemidir.
Dereceli puanlama anahtarı aracılığıyla öğrencilere güçlü ve zayıf yönleri hakkında geri bildirim verilir.
Dereceli puanlama anahtarlarında performansın gerçekleşebileceği farklı nitelik düzeyleri belirtilmekte
ve tanımlanan her performans düzeyi için belirlenen puan verilmektedir. Öğretmenler dereceli puanlama
anahtarlarından elde ettikleri sonuçları ayrıntılı olarak inceledikleri, öğrenci başarısının yüksek ya da dü-
şük olma nedenlerini sorguladıkları zaman öğrenme-öğretme sürecini uygun şekilde düzenlemiş olurlar.
Dereceli puanlama anahtarı; bütüncül puanlama anahtarı ve analitik puanlama anahtarı olarak ikiye ay-
rılır.
Dereceli Puanlama Anahtarı
Bütüncül Puanlama Anahtarı Analitik Puanlama Anahtarı
Öğretmenin genel süreci veya Performans veya ürünün par-
ürünü bir bütün olarak ele alıp çalarının ayrı ayrı puanlanması
parçalarına ayırmadan puanla- daha sonra da bu ayrı ayrı veri-
ması esastır. len puanların toplanarak toplam
puanın hesaplanması esastır.
1.4. Sınıf İçi Değerlendirmede Geri Bildirim
Biçimlendirici değerlendirme kapsamında öğrencilere verilen geri bildirim, öğrencilerin mevcut bilgi ve be-
cerileri ile o zamana kadar edinmiş olması gereken bilgi ve beceriler arasındaki farkı anlamalarına yardım-
cı olur. Öğrencilere sunulan en yararlı geri bildirim, öğrencilere hataları ve eksikleriyle ilgili sunulan bilgiye
ek olarak öğrenme eksikliklerini kapatabilmeleri ve performanslarını geliştirmeleri için neler yapabilecekle-
rine ilişkin yönlendirmeleri içine alır. Biçimlendirici değerlendirme kapsamında sunulan geri bildirim, bütün
öğrencilerin başarabileceğine ilişkin beklenti ve inancı destekler (Boston, 2002; MEB, 2020; Popham,
2017). Geri bildirim genel olarak öğretmenler tarafından sunulurken öğrenciler de biçimlendirici
değerlendirme kapsamında öz ve akran değerlendirme aracılığıyla önemli bir rol oynarlar.
17