Page 20 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20
FELSEFE SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda felsefe dersinin 10-11. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 12
kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
edeceği Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kazanım açıklamaları
da dikkate alınmıştır. 10-11. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının listesi Tablo 3'te
sunulmuştur.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 10-11. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
Performans Görevi 27
10.1.2. Felsefi düşüncenin özelliklerini açıklar.
Kelime İlişkilendirme Testi 31
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 33
Kelime İlişkilendirme Testi 36
10.2.1. Düşünme ve akıl yürütmeye ilişkin Kavram Haritası 38
kavramları açıklar.
Performans Görevi 40
Açık Uçlu Soru 44
10.2.3. Bir konuyla ilgili felsefi sorular oluşturur.
Performans Görevi 46
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 50
10. SINIF 10.2.4. Felsefi bir görüşü veya argümanı sorgular. Performans Görevi 53
58
Açık Uçlu Soru
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 61
10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini
Yapılandırılmış Grid 63
açıklar.
Kelime İlişkilendirme Testi 65
Yapılandırılmış Grid 67
10.3.4 Ahlak felsefesinin konusunu ve problemlerini
Kelime İlişkilendirme Testi 69
açıklar.
Performans Görevi 71
Açık Uçlu Soru 74
10.4.1. Felsefi bir metni analiz eder. Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 78
Performans Görevi 80
20