Page 20 - Felsefe Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20

FELSEFE             SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                  2. ÇALIŞMANIN AMACI


             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda felsefe dersinin 10-11. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 12
             kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
             olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
             çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
             yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
             ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
             ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
             edeceği Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kazanım açıklamaları
             da dikkate alınmıştır. 10-11. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının listesi Tablo 3'te
             sunulmuştur.
             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri ve akıl yürütme gibi derse
             özgü becerilerin ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.

             Tablo 3. 10-11. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları

                                                                                              SAYFA
                                   KAZANIM                            ÖLÇME ARACI
                                                                                            NUMARASI
                                                                 Performans Görevi              27
                    10.1.2. Felsefi düşüncenin özelliklerini açıklar.
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi    31

                                                                 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç      33
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi    36
                    10.2.1.  Düşünme  ve  akıl  yürütmeye  ilişkin   Kavram Haritası            38
                    kavramları açıklar.
                                                                 Performans Görevi              40
                                                                 Açık Uçlu Soru                 44
                    10.2.3. Bir konuyla ilgili felsefi sorular oluşturur.
                                                                 Performans Görevi              46
                                                                 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç      50
                 10. SINIF  10.2.4. Felsefi bir görüşü veya argümanı sorgular.  Performans Görevi  53
                                                                                                58
                                                                 Açık Uçlu Soru
                                                                 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç      61
                    10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini
                                                                 Yapılandırılmış Grid           63
                    açıklar.
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi    65
                                                                 Yapılandırılmış Grid           67
                    10.3.4 Ahlak felsefesinin konusunu ve problemlerini
                                                                 Kelime İlişkilendirme Testi    69
                    açıklar.
                                                                 Performans Görevi              71
                                                                 Açık Uçlu Soru                 74
                    10.4.1. Felsefi bir metni analiz eder.       Tanılayıcı Dallanmış Ağaç      78

                                                                 Performans Görevi              80
        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25