Page 20 - Fizik Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20
FİZİK SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
2. ÇALIŞMANIN AMACI
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:
• Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
• Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
• Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda fizik dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 19
kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
listesi Tablo 3'te sunulmuştur.
Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri gibi derse özgü becerilerin
ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.
Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları
SAYFA
KAZANIM ÖLÇME ARACI
NUMARASI
9.1.2.1. Fiziğin uygulama alanlarını, alt dalları ve diğer Kelime İlişkilendirme Testi 27
disiplinlerle ilişkilendirir. Yapılandırılmış Grid 29
9.2.1.1.Özkütleyi, kütle ve hacimle ilişkilendirerek
açıklar. Kelime İlişkilendirme Testi 31
33
Kelime İlişkilendirme Testi
9. SINIF 9.3.4.1. Sürtünme kuvvetinin bağlı olduğu değişkenleri Kavram Haritası 35
analiz eder.
Çalışma Kâğıdı
37
9.4.5.1. Yenilenebilir ve yenilenemez enerji kaynakla- Performans Görevi 40
rını avantaj ve dezavantajları açısından değerlendirir. Proje 43
Kavram Haritası 49
9.5.1.1. Isı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını açıklar.
Yapılandırılmış Grid 51
20