Page 20 - Fizik Sınıf İçi Değerlendirme
P. 20

FİZİK       SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME



                  2. ÇALIŞMANIN AMACI




             Bu çalışmanın genel amacı, öğretmenlerin sınıf içi değerlendirme yeterliklerini geliştirmektir. Bu genel ama-
             ca bağlı olarak aşağıdaki alt amaçların gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir:


             •  Biçimlendirici değerlendirmeye olanak sağlayan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
               konusunda öğretmen yeterliklerinin geliştirilmesi,
             •  Kullanılan alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden performans görevi, portfolyo, proje ve posterin
               puanlanmasında kullanılan kontrol listesi, dereceleme ölçeği gibi puanlama araçlarının geliştirilmesi ve
               kullanımı konusunda öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi,
             •  Etkin bir geri bildirim süreci işletme ve öğrenmenin değerlendirilmesinden ziyade öğrenme için değerlen-
               dirmenin ön plana çıkarılması amaçlanmaktadır.
             Bu amaçlar doğrultusunda fizik dersinin 9-12. sınıf öğretim programlarından farklı bilişsel düzeylerde 19
             kazanım seçilmiş ve bu kazanımlara yönelik biçimlendirici değerlendirmeyi destekleyecek şekilde ağırlıklı
             olarak alternatif ölçme ve puanlama araçları geliştirilmiştir. Bazı kazanımlar için ise açık uçlu sorular ve
             çalışma kâğıtları da hazırlanmıştır. Seçilen kazanımlara yönelik tek bir ölçme aracı geliştirilmemiş, bunun
             yerine kazanıma uygun olabilecek çeşitli ölçme araçları geliştirilmiştir. Seçilen kazanımlar için geliştirilen
             ölçme araçlarının öğretmenlerimiz tarafından örnek alınarak burada yer almayan kazanımlara uyarlanması
             ve ilgili kazanımların bilişsel düzeyleri dikkate alınarak ölçme aracı geliştirmede öğretmenlerimize rehberlik
             edeceği düşünülmektedir. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde kazanımlara ek olarak bazı durumlarda kaza-
             nım açıklamaları da dikkate alınmıştır. 9-12. sınıflarda seçilen kazanımların ve geliştirilen ölçme araçlarının
             listesi Tablo 3'te sunulmuştur.


             Ölçme araçları, öğrencilerde kazanıma ait genel beceriler ile derse özgü becerilerin hem geliştirilmesine
             hem de ölçülmesine olanak sağlayacak şekilde oluşturulmuştur. Örneğin bir performans görevinde içeriğine
             bağlı olacak şekilde bilgi okuryazarlığı, iletişim, iş birliği, yaratıcı düşünme ve inovasyon, problem çözme ve
             eleştirel düşünme gibi kazanıma ait genel beceriler ile bilimsel süreç becerileri gibi derse özgü becerilerin
             ölçülmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır.



             Tablo 3. 9-12. Sınıflar Seçilen Kazanımlar ve Geliştirilen Ölçme Araçları

                                                                                                  SAYFA
                                    KAZANIM                               ÖLÇME ARACI
                                                                                                NUMARASI
                   9.1.2.1. Fiziğin uygulama alanlarını, alt dalları ve diğer  Kelime İlişkilendirme Testi  27
                   disiplinlerle ilişkilendirir.                     Yapılandırılmış Grid           29
                   9.2.1.1.Özkütleyi,  kütle  ve  hacimle  ilişkilendirerek
                   açıklar.                                          Kelime İlişkilendirme Testi    31
                                                                                                    33
                                                                     Kelime İlişkilendirme Testi
                 9. SINIF  9.3.4.1. Sürtünme kuvvetinin bağlı olduğu değişkenleri   Kavram Haritası  35
                   analiz eder.
                                                                     Çalışma Kâğıdı
                                                                                                    37
                   9.4.5.1. Yenilenebilir ve yenilenemez enerji kaynakla- Performans Görevi         40
                   rını avantaj ve dezavantajları açısından değerlendirir.  Proje                   43
                                                                     Kavram Haritası                49
                   9.5.1.1. Isı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını açıklar.
                                                                     Yapılandırılmış Grid           51








        20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25