Page 13 - Kimya Sınıf İçi Değerlendirme
P. 13

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


             2) Kısa cevaplı sorular
               Kısa cevaplı sorulara verilecek cevaplar, tek bir sözcük ya da sayıdan oluşabilir. Dolayısıyla hem sunulan
               cevap çok kısadır hem de puanlama çok az zaman almakla birlikte nesneldir. Bunun bir sonucu olarak
               kısa cevaplı sorular, her eğitim düzeyindeki öğrencilere uygulanabilir niteliktedir.

             3) Doğru yanlış soruları
               Öğrencilerden verilen bir önermenin doğru ya da yanlış olduğuna ilişkin yargılarını belirtmelerinin istendiği
               sorular doğru yanlış sorularıdır. Doğru yanlış sorularının en önemli dezavantajı, öğrencilerin tahminle doğ-
               ru cevabı bulma oranlarının %50 olmasıdır. Bu durum bu soruların şans başarısını artırmaktadır.

             4) Eşleştirme soruları
               Birbiriyle ilgili olan ve iki grup halinde verilen bilgi ögelerinin eşleştirilmesini içeren soru türüdür. Eşleşti-
               rilmesi istenen bilgi grupları; terimler ve onların tanımları, semboller ve onların adları biçiminde olabilir.

             5) Açık uçlu sorular
               Açık uçlu sorularda öğrencilerden belirtilen bir durumla ilgili bildiklerini yazılı olarak sunmaları beklenir.
               Açık uçlu sorularda cevabın içeriği, niteliği ve uzunluğu bakımından yanıtlayıcı serbest bırakılır. Bu soru
               türleri, öğrencilerin yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme gibi üst düzey zihinsel özellikle-
               rinin ölçülmesine olanak sağlar.

             1.3.2. Alternatif Ölçme Değerlendirme Yöntemleri


             1) Performans görevi
               Öğrencilerin bir konudaki bilgilerini, becerilerini, anlama düzeylerini ve düşünme alışkanlıklarını yansıt-
               malarına olanak sağlayan çeşitli durumların oluşturulduğu değerlendirme amaçlı çalışmalara performans
               görevleri denir.


                                                                     Performans görevleri aracılığıyla hem ürün
                Performans  görevleri,  öğrenmeyi                    hem de süreç değerlendirilir ve performans

                pekiştirme  amacıyla  öğrencilerin                   görevleri  öğrencilerin  üst  düzey  zihinsel
                sahip  oldukları  bilgi  ve  becerileri              özelliklerinin geliştirilmesi ve ölçülmesinde
                                                                     sıklıkla kullanılır. Performans görevleri, öğ-
                kullanarak günlük hayatla ilişkilen-                 renmeyi  pekiştirme  amacıyla  öğrencilerin

                dirilmiş  bir  ürün  ortaya  koymaları               sahip oldukları bilgi ve becerileri kullanarak
                esasına  dayanan  uygulamalardır.                    günlük hayatla ilişkilendirilmiş bir ürün orta-
                                                                     ya koymaları esasına dayanan uygulama-
                                                                     lardır.


               Performans görevleri, bireysel yapılabileceği gibi grup çalışması şeklinde de yapılabilir. Grup çalışması,
               öğrencilerin sosyal, iletişim ve iş birliği becerilerinin gelişimine olanak sağlar.

               Eğitim-öğretim faaliyetlerinde öğrencilere birtakım performans görevleri verilebilmektedir. Performans gö-
               revlerine örnek olarak;
               •  yaratıcı performanslar (sergi, dergi, gazete, pano, tarih şeridi, rol oynama vb.),
               •  yazılı görevler (araştırma raporu, makale, kompozisyon, açık uçlu soruları cevaplama, çalışmalar vb.),

               •  sunumlar,
               •  sınıf dışı çalışmalar (işlenecek konu hakkında bilgi toplama, metin okuma, görüşme yapma, etkinlikte
                 kullanılacak materyalleri hazırlama vb.) gibi etkinlikler gösterilebilir.


                                                                                                              13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18