Page 10 - Kimya Sınıf İçi Değerlendirme
P. 10
KİMYA SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
• Öğrencilere öz ve akran değerlendirme bilinci kazandırarak öğrenci ve öğretmenlerin yansıtma becerilerini
geliştirir.
• Aile ve öğretmen arasındaki iş birliğini geliştirir.
• Geri bildirimlerle ailenin de öğrencinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar.
• Her öğrencinin uygun geri bildirimlerle desteklenmesi halinde gelişebileceği fikrini destekler.
Biçimlendirici değerlendirme aşağıda belirtilen öğrenme ortamlarında belirgin bir biçimde açığa çık-
maktadır (MEB, 2020):
• Ezber ve tekrar yerine değerlendirmenin yöntemi ve içeriği hususunda özgünlüğe ve derinliğe odakla-
nan,
• Öğrenciler için önemli kararlar almada iyi hazırlanmış ama sınırlı miktarda düzey belirleyici değerlendir-
meler içeren,
• Öğrencilere öğrenmelerini gösterme ve geliştirme fırsatı sunan etkinlik ve görevler içeren,
• Düzey belirleyici değerlendirme öncesinde öğrencilerin kendine güven ve yeterliklerini geliştiren,
• Sistematik ve yapıcı geri bildirim bakımından zengin olan,
• Düzenli ve sürekli olarak öğrenciye durumunu bildiren yapılandırılmamış (sözlü, anlık) geri bildirim
bakımından zengin olan,
• Öğrencilerin kendi öğrenmelerinde sorumluluk almasına ve kendi ile akranlarının gelişimlerinin değer-
lendirilmesine imkân sağlayan.
Biçimlendirici değerlendirme etkinlikleri tasarlanırken aşağıdaki konuların mümkün olduğunca dik-
kate alınması gerekmektedir (MEB, 2020):
• Biçimlendirici değerlendirme etkinliklerinin açık ve anlaşılır hedefleri olmalıdır böylece öğrencilerin et-
kinliklere katılımları ve rolleri daha iyi belirlenmiş olur.
• Konuya özgü, yapıcı, hızlı ve kolayca geri bildirime imkân sağlayacak şekilde etkinlikler tasarlanmalıdır.
• Öğrencilerin performansları veya görevleriyle ilgili öğretmenleri veya akranlarıyla konuşmalarına ve
tartışmalarına imkân sağlayacak yollar/süreçler düşünülmelidir.
• Öğrencilerin güçlü olduğu ve geliştirmesi gereken hususlara ilişkin öğrencilere geri bildirimler sunulmalı
ve öğrencilerin beklenen durum ile mevcut durum arasındaki boşluğu doldurmalarına olanak sağlan-
malıdır.
• Akran değerlendirme, akrandan geri bildirim alma ve öz değerlendirme yapma olanakları öğrencilere
verilmelidir.
Sınıf içinde biçimlendirici değerlendirme tekniklerinin kullanılmasına dönük çok sayıda gerekçe var-
dır. (Cullinane, 2011; Shepard ve diğerleri, 2020):
Düşünme becerilerini aktif hale getirmekle birlikte öğrencilerin
öğrenme sürecinde aktif rol almalarını sağlar.
Geri bildirim almalarını ve ilgili geri bildirimleri gelişim amacıyla
Sınıf içi biçimlendirici
kullanmalarını sağlar.
değerlendirmenin
Bilimsel fikirleri yeni durumlara uyarlayıp ilgili durumlarda kulla-
öğrencilere sağladıkları
nabilme durumlarını geliştirir.
Derse aktif bir biçimde katılmalarını ve düşüncelerini sınıf arka-
daşlarıyla paylaşmalarını sağlar.
10