Page 7 - Kimya Sınıf İçi Değerlendirme
P. 7
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
1. GİRİŞ
Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla istendik değişimler meydana getirme sürecidir (Er-
türk, 1972). Eğitimin sınıf içinde vücut bulan hali olan öğretme - öğrenme süreci, öğretmenlerden öğren-
cilere bilgi aktarımı olarak tanımlanabilir. Öğretim, öğrencilere öğretmen tarafından belli öğretim yöntem
ve teknikleri kullanılarak istendik bilgi ve becerilerin kazandırılması veya istenmeyen bilgi ve becerilerin
değiştirilmesi olarak tanımlanabilir (Clarke, 2012; Houston ve Thompson, 2017; Munna ve Kalam, 2021).
Öğretme-öğrenme süreci, temel olarak beş adımdan oluşmaktadır (Mehrens ve Lehmann, 1991):
• Amaçların ve öğretim hedeflerinin belirlenmesi,
• Öğretimin içeriğinin belirlenmesi,
• Uygun öğretim yönteminin belirlenmesi,
• Öğretimin gerçekleştirilmesi,
• Sonuçların ölçülmesi ve geri bildirim sunulması.
Beşinci adım olan ölçme ve değerlendirme bir sistemin sağlıklı bir biçimde işleyip işlemediğine ilişkin fikir
sahibi olmamızı sağlar. Çünkü ölçme ve değerlendirmenin temel amacı, bir şeyin niteliği veya değeri hak-
kında yargıda bulunmaktır. Bu amaç gerçekleştirilirken tanımlamaya çalıştığımız şey yalnızca öğrencilerin
neler yapabildikleri değildir. Değerlendirmenin amacı bunun ötesine geçmekte ve değerlendirme yoluyla
“Öğrencilerin başarı düzeyi nasıldır? Performansları nasıldır? Öğrenciler yeterince öğrenmişler midir? Or-
taya koydukları çalışmalar ve ürünler yeterince iyi midir?” sorularına cevap verilmeye çalışılmaktadır. Çün-
kü değerlendirme, bir “karar verme süreci” olmakla birlikte değerlendirmenin tek bir yargıya indirgenmesi
değerlendirme sürecini sığ bir hale getirmektedir (CERI, 2008; Clarke, 2012; Ebel ve Frisbie, 1991). So-
nuç olarak ölçme ve değerlendirme, veri toplama ve karar verme süreçlerini içine almaktadır. Clarke
(2012) ölçme ve değerlendirme türlerini Tablo 1’deki gibi sınıflandırmıştır.
Tablo 1. Ölçme ve Değerlendirme Türleri
Geniş ölçekli değerlendirme
Sınıf içi Seçme amaçlı
değerlendirme Ulusal izleme ve Uluslararası izleme ve merkezi sınavlar
değerlendirme değerlendirme
Belli bir eğitim kademe-
Belli sınıf ve yaş düzey- Belli sınıf ve yaş düzey-
sinden bir başkasına
Sınıf içi öğretime anlık geri lerinde eğitim sisteminin lerinde eğitim sistemleri-
Amaç geçecek öğrencileri
bildirim sağlamak bütününe, izleme amacıyla ne ilişkin karşılaştırmalı
seçmek veya iş gücüne
geri bildirim sağlamak geri bildirim sağlamak
yerleştirmek
Her 3-5 yıl gibi düzenli Her 3-5 yıl gibi düzenli Yıllık veya yılda birkaç
Sıklık Günlük
aralıklarla aralıklarla kez
Belli bir sınıf ya da yaş Belli bir sınıf ya da yaş
Sınava girebilecek bütün
Değerlendirilen grup Bütün öğrenciler düzeyinde belirlenen düzeyinde belirlenen
öğrenciler
örneklem örneklem
Gözlemden, kâğıt-kalem Genellikle çoktan Genellikle çoktan seç-
Genellikle çoktan seçmeli
Format testlerine kadar değiş- seçmeli ve kısa cevaplı meli ve kompozisyon tipi
ve kısa cevaplı sorular
mekte sorular sorular
Müfredatın Genellikle birkaç konu Genellikle bir veya iki Temel konu alanlarını
kapsamı Bütün konu alanları alanıyla sınırlı konu alanıyla sınırlı kapsar.
Öğrencilerden başka Evet ancak öğretim süre-
Genellikle evet Evet Nadiren
veriler toplanıyor mu? cinin bir bölümü olarak
Genellikle istatistiksel Basitten karmaşık
Genellikle basit ve Basitten karmaşık teknikle-
Puanlama olarak karmaşık teknikler tekniklere kadar çeşitlilik
informel re kadar çeşitlilik gösterir.
kullanılır. gösterir.
7